Förslag på lösningar av skolans problem saknar ofta förankring i forskning

Anna-Lena Kempe, docent i didaktik vid Institutionen för pedagogik och didaktik kommenterar i P4 Stockholm förslaget om kortare sommarlov för att höja kunskapsresultaten i den svenska skolan.

Undervisning i klassrum

–Politiker pratar ofta väldigt generaliserande och svepande om lösningar på skolans problem utan att hänvisa till forskning. Jag tycker att detta är väldigt märkligt då lärare enligt skollagen ska bygga sin undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det kommer alltför ofta förslag om skolan som saknar stöd i forskningen, säger Anna-Lena Kempe.

Hon menar vidare att forskning sällan är så entydig att den går in så grunt som på enskilda lösningar, som till exempel förlängd skolgång.

–Skolor är väldigt komplexa verksamheter som skiljer sig mycket åt och det går sällan att lösa problem med hjälp av generella, enkla åtgärder. Det kan få olika konsekvenser, dels för olika skolor men också för olika elever.

Lyssna på hela inslaget på denna länk, ca 1:15 in i programmet Eftermiddag i P4 Stockholm från tisdag 22 augusti.

Eftermiddag i P4 Stockholm

Anna-Lena Kempe