Gästforskare inom högre utbildning

Institutionen för pedagogik och didaktik gästas under 2024 av dr Mathieu Albert, från McGill University, Montreal, Kanada.

Mathieu Albert är utbildningssociolog och har särskilt ägnat sig åt konsekvenserna av institutionalisering av kunskapsproduktionen inom medicinsk pedagogik, där nya doktorandutbildningar och forskningscentrum har utvecklats.

Vid institutionen för pedagogik och didaktik kommer han att samarbeta med forskare och personal inom forskningsgruppen Högskolepedagogik (HELP) samt arbeta med egna projekt och publiceringsarbete kring vad interdisciplinaritet i akademisk miljö har för konsekvenser ur maktperspektiv. Hans forskning bidrar till viktig kunskap för akademiska ledare och policy-skapare inom högre utbildning.

Mathieu Albert är gästforskare mellan februari -november 2024.

dr Mathieu Albert
Mathieu Albert