NY BOK: Fritidsdidaktiska dilemman

I den tredje antologin i dilemmaserien tar Sofia Lundmark och Janne Kontio sig an didaktiska utmaningar specifika för barns fria tid och fritid. Genom röster från yrkesverksamma inom skola, fritidshem och fritidsaktiviteter, liksom från elever och föräldrar, ges inblickar i hur bland annat lärande, vänskapande och kommunikation sker och ser ut i barns förändrade fritid.

Sofia Lundmark och Janne Kontio. Foto: Anna Hartvig

Bokens kapitel är författade av några av Sveriges främsta forskare inom olika aspekter av didaktik, ledarskap och fritid och är uppdelade i tre teman:

• Fritidshemmets didaktiska dilemman
  • Barns och ungas organiserade fritidsaktiviteter
  • Barns och ungas fria tid

Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, som uppmuntrar till kollegiala samtal för utveckling av strategier och verktyg för att identifiera och hantera de dilemman som presenteras.

Detta är den tredje boken i en serie kring olika didaktiska dilemman. Varför har ni valt just temat ”dilemman”?

–Vi märkte att det fanns ett uppdämt behov hos våra lärarstudenter och bland de lärare som vi stötte på ute i skolorna att diskutera olika praktiska utmaningar. ”Hur gör ni på er skola med mobiltelefoner” eller ”Hur mycket planerar ni undervisningen utifrån elevernas önskemål”. Det som var spännande med frågorna som diskuterades var att det inte var utmaningar eller problem med enkla lösningar, utan att det var just dilemman. Det som utmärker dilemman är känslan av att stå inför flera olika alternativ och inte riktigt kunna förutse konsekvenserna av sitt val. Därför har vi i den här bokserien valt att fokusera på dilemman.

Vilka dilemman tar ni upp i denna bok upp?

–Efter att ha släppt en bok om yrkesdidaktik (Yrkesdidaktiska dilemman, 2021 red anm) och digitaliseringen (Digitala didaktiska dilemman, 2022, red anm) så var det nu dags för en bok som tog ett stort grepp om barns fritid. Fritidsdidaktiska dilemman består av fyra delar, där kapitlen handlar om frågor som rör fritidshemmet, barns organiserade fritid, som idrottsaktiviteter och kulturskola, samt barns fria fritid. Dilemmana handlar exempelvis om hur man ska kunna uppmuntra till läsning i fritidshemmet, att balansera rollerna som förälder och samtidigt idrottsledare samt hur man kan arbeta med att få elever med problematisk skolfrånvaro att komma till skolan.

Vem bör läsa boken?

Vi tror att boken har väldigt stor potential att utveckla kunskaper om fritidsdidaktiska dilemman på utbildningar som rör barn och unga, såsom lärarutbildningar och utbildningar mot fritidshemmets olika praktiker. Med tanke på att alla kapitel kretsar kring dilemman som många kan känna igen sig i, och att de avslutas med en handfull diskussionfrågor, så anser vi att verksamma inom olika former av organiserade fritidsverksamheter kan använda boken som fortbildning. Särskilt fritidshemmets personal är ju ofta förbisedd när det kommer till studiedagar, då lärare i skolan får förkovra sig medan fritidshemmets personal får ta hand om barnen - här behöver vi rikta ett ljus på en personalgrupp som också förtjänar att diskutera sina specifika dilemman!

Vilka andra didaktiska dilemman skulle det behövas en bok om?

–Här tar vi gärna emot tips och idéer! När vi har pratat med kollegor på våra lärosäten så har exempelvis frågor om bedömning och dilemman rörande etiskt känsliga frågor varit efterfrågat. Didaktiska dilemman finns överallt, kanske även på universitetet?

Finns det några dilemman i att skriva en bok tillsammans?

–Kanske inte så många dilemman, men det finns utmaningar med att skriva tillsammans. Som att få alla att lämna in sina texter i tid, eller att få alla olika kapitel och dilemman i boken att kännas som EN helhet. Det är ett pussel för oss som redaktörer att se till att slutresultatet blir så bra som möjligt, med läsaren i fokus. Den största belöningen är förstås sedan att se titlarna i kurslistor och bland tentornas referenser, eller att besöka ett lärarrum och se böckerna i lärarnas bokhyllor och höra att de har kommit till användning.

Janne Kontio är lektor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Kontios forskningsintressen rör empiriska studier inom det utbildningsvetenskapliga fältet, med särskilt intresse för flerspråkighet, genus och förkroppsligad interaktion i yrkespedagogiska praktiker.

Sofia Lundmark är lektor i medieteknik vid institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola. Lundmarks huvudsakliga forskningsintressen inkluderar medieteknik, digitala medier, kritiska perspektiv och normer inom design samt transformativa processer i deltagande design och digitalisering.

Delar av den beskrivande texten och personbeskrivningar är från bokförlaget Natur & Kulturs webb.

Bokomslag
Bild från förlaget N&K

Länk till boken på förlagets webb

Fritidsdidaktiska dilemman (Natur & Kultur, Lundmark S, Kontio J, 2024)