Nycklar till kreativa arbetsplatser

Skapa utrymme, undvik detaljstyrning och tänk som en regissör. Så menar forskaren Aron Schoug att du som chef eller projektledare kan få människor att vara kreativa tillsammans och skapa kreativa arbetsplatser.

Grupp som diskuterar något kring ett bord
Foto: Yuri Arcurs

Aron Schougs forskning kretsar kring att förstå hur människor samordnar sina handlingar samt det lärande som sker i dessa processer. Hans avhandling om kreativa samarbeten blev tidigare i år nominerad till årets projektledarbok av Svenskt Projektforum. I en nyligen publicerad artikel lyfter han särskilt fram tre saker, eller nycklar, för att skapa kreativa miljöer.

Skapa kreativt utrymme

–En viktig nyckel är att ge varje person kreativt utrymme. Även om många kreativa arbeten bygger på samarbete krävs det ett eget engagemang. Ledare bör alltså ge varje medarbetare en uppgift som denne bryr sig extra mycket om, gärna utifrån något initiativ som individen själv tar. Den kollektiva kreativiteten ersätter inte den individuella, utan växer fram i mötet mellan många individers kreativitet.

När gruppkreativitet är som bäst bygger individerna vidare på varandras idéer

Lita på processen - detaljstyr inte

-En annan nyckel till att skapa mer kreativa projekt är att lita på processen och tillåta framväxt genom ömsesidig anpassning. Det som skapas växer fram successivt genom att pröva sig fram tillsammans. Försök att detaljstyra eller kontrollera andra leder ofta till motsatt effekt, nämligen att kreativiteten kvävs. Det här är en viktig lärdom för både ledare och medarbetare. När gruppkreativitet är som bäst bygger individerna vidare på varandras idéer.

Tänk som en regissör - ge utrymme för olika roller

–I grupper kommer inte alla att ha samma inflytande över eller samma ansvar för den kollektiva processen, man intar olika roller. Vissa lägger grunden medan andra bygger vidare. Rent konkret kan det innebära att projektledaren, eller seniora projektmedlemmar, skapar ramar som de andra kan vara kreativa inom. Här kan man jämföra med regissören på en teater som tillhandahåller en helhetsvision som skådespelare och andra tolkar.

Mer läsning

Mer om nycklar till kreativa arbetsplatser kan du läsa i en nyligen publicerad artikel i tidskriften Organisation & Samhälle.

–Som projektledare kan det vara svårt att ge medlemmarna fria tyglar men samtidigt hålla ihop helheten. I artikeln går jag in på vad forskning från olika branscher säger om hur de tre nycklarna kan användas, kombineras och balanseras.

Hur kan vi vara kreativa tillsammans?

Aron Schoug

Aron Schoug är doktor i pedagogik och lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Foto på Aron Schoug
Aron Schoug. Foto: Sören Andersson