Utmaningar vid granskning av pedagogisk skicklighet synliggjorda

En ny studie som som letts av forskare vid Stockholms universitet tydliggör utmaningar förknippade med bedömning av pedagogisk skicklighet. Studien ger stöd till sakkunniga och personer som fattar beslut om befordran eller pedagogisk meritering i högre utbildning.

Lärare som står inför en grupp studenter
Foto: Lena Katarina Johansson

Studien är ett resultat av samarbete mellan forskare vid sex svenska lärosäten och syftade till att förstå vilka utmaningar som är förknippade med sakkunniggranskningar av pedagogisk skicklighet - en aktivitet som från flera håll poängteras som viktig del av lärosätenas incitamentsystem för lärare. I studien svarade 99 högskoleanställda lärare, pedagogiska utvecklare och administratörer som gick en nationell kurs om sakkunniggranskning på frågor om upplevda utmaningar.

Exempel på utmaningar

Utmaningar som identifierades var bland annat att synen på pedagogisk skicklighet skiftar hos lärosätena, med otydliga instruktioner och avsaknad av eller otydliga kriterier för pedagogisk skicklighet.

En annan utmaning var att kunna bedöma skicklighet endast utifrån vad den sökande skriver i en ansökan. Hur ska vi veta om den sedan verkligen praktiseras i lärosalarna?

Klara Bolander Laksov är föreståndare för Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet och medförfattare till studien.

–Som akademiker ägnar vi oss åt många olika sorters granskning, där var och en kräver sin form av expertis. Denna studie synliggör att granskning av pedagogisk skicklighet är komplext, och kräver att vi utvecklar kompetens och för en dialog med varandra för att förfina den kompetensen.

Hon menar också att det är viktigt att en dialog sker nationellt om hur vi ska jobba med sakkunniggranskningar, vilka kriterier vi vill utgå ifrån och vikten av transparens i hela processen för att ge sökande så stora möjligheter som möjligt att veta utifrån vilka perspektiv de bedöms när de söker en tjänst eller befordran.

Länk till studien

Granskning av pedagogisk skicklighet – utmaningar för sakkunniga

Klara Bolander Laksov

Medverkande lärosäten

Stockholms universitet, Uppsala universitet, Lunds universitet, Linköpings universitet, Mälardalens universitet, Umeå universitet.