Världsdagen för psykisk hälsa - stressen i skolan fortsätter att öka

Stressen i skolan fortsätter att öka och trivseln i skolan fortsätter att minska enligt en rapport från Folkhälsomyndigheten. Forskaren Pia Skott menar att brist på helhetsperspektiv, oreflekterade sätt att arbeta med bedömning och för snävt fokus på resultat bidrar till den ökande stressen och försämrad hälsa hos skolelever.

Bild på pojke som sitter med en uppgift att lösa.
Foto: Gaby Baldrocco

Fortsatt ökad stress och minskad trivsel i skolan är ett av fyra områden Folkhälsomyndigheten i rapporten lyfter fram som särskild bekymmersamma och där det krävs åtgärder. Samtidigt ser man att skolan genom insatser har stora möjligheter att inverka positivt på barns och ungas psykiska hälsa. Det gäller både elevers arbetsmiljö och deras sociala miljö. Utgångspunkt i undersökningen är Världshälsoorganisationen WHO:s definition av hälsa som "ett tillstånd av psykiskt välbefinnande där varje individ kan förverkliga de egna möjligheterna och kan klara av vanliga påfrestningar" (...). Psykisk hälsa är på så vis inte detsamma som frånvaro av psykisk ohälsa.

Pia Skott är docent i pedagogik och utbildningschef för Rektorsprogrammet vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar bland annat om hållbar skolutveckling, elevhälsa och hållbart lärande.

Hur reagerar du på siffrorna om en kraftigt ökad stress bland skolelever?

–Det är oroväckande att många elever idag upplever en hög stress i skolan. Det väcker också frågan om vad skolan är till för.

Kan forskningen ge några svar på vad den ökade stressen i skolan beror på?

–Det finns många anledningar till den ökande stressen, både utanför och inom skolan. Vi har i vår forskning intresserat oss för om det kan vara så att skolor, oavsiktligt, bidrar till stress och ohälsa genom att till exempel arbeta med oreflekterade sätt för bedömning. Många elever upplever att skolor blivit platser för prestation snarare än lärande. Och att de bedöms hela tiden. Vi ser att en ökad kompetens kring bedömning kan bidra till att reducera stressen.

Hur kan skolan arbeta för att främja elevhälsan?

–Att förbättra elevhälsan ställer stora krav på skolledarskapet. Det handlar om att ha ett helhetsperspektiv på verksamheten och att jobba förebyggande och hälsofrämjande. Skolor måste arbeta multiprofessionellt, det vill säga inte enbart genom lärares undervisning, utan även genom elevhälsoarbete, där lärare arbetar tillsammans med skolkurator, skolpsykolog, skolläkare och specialpedagog.

Man behöver också arbeta med hela kulturer. Det kan till exempel handla om att förändra en provkultur med många stora skriftliga prov till att arbeta mer löpande med bedömning för lärande. Då minskar stressen för alla.

Att koordinera allas arbete och verka för att både organisationen och skolkulturen blir hälsofrämjande är en viktig uppgift för skolledningen.

Hänger elevhälsa och lärarnas mående och arbetsmiljö ihop?

Ja, vi märker att på de skolor som kommit långt i sitt elevhälsoarbete blir personalens arbetsmiljö också bättre. Genom att bygga kapacitet för ett arbete som involverar hela skolan blir lärare inte lika ensamma i uppgiften att se till att varje elev får en god skolgång. Då minskar stressen även hos lärare.

Finns det något du tycker beslutsfattare bör tänka på?

–Världshälsoorganisationen, WHO, och FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur, UNESCO, har pekat på betydelsen av att vi formar hälsofrämjande skolsystem, där alla nivåer koordineras. Lagar och läroplaner inrymmer redan detta breda tankesätt, om att vi utbildar hela människor, inte endast för mätbara resultat. Det innebär att skolor ska möjliggöra både kunskap, lärande, hälsa och välbefinnande. Då är det viktigt att hålla detta breda fokus i alla sammanhang. Om beslutsfattare blir för enögda påverkar det alla andras möjligheter att kunna verka för denna helhet.

Hur arbetar ni på Rektorsprogrammet för att främja elevhälsa?

Vi har vid Stockholms universitet i flera år undervisat alla rektorer om vad ett bredare barn- och elevhälsoarbete innebär och att de som skolledare är avgörande i detta arbete. De får också med sig verktyg i hur de kan arbeta för att utveckla sina verksamheter utifrån denna helhetssyn.

Kontakt:

Pia Skott

Mer om undersökningen Skolbarns hälsovanor i Sverige

Skolbarns hälsa har kartlagts sedan 1985-86. Den senaste, och tionde, undersökningen 2021-22 visar att skolbarn känner sig alltmer stressade över skolarbetet, att andelen ökar med stigande ålder och även har ökat över tid. Upplevd stress är vanligare bland flickor än pojkar. I undersökningen, som är internationell och genomförs i samarbete med Världshälsoorganisationen WHO, deltog ca 2 300 skolor och ca 42000 elever i Sverige.

• Andelen 11-åriga flickor som känner sig stressade av skolarbetet har ökat gradvis från cirka 10 procent 2013/14 till 28 procent 2021/22.
  • Andelen 11-åriga pojkar som uppgett att de känner sig stressade av skolarbetet har också ökat sedan 2013/14, från cirka 10 till 20 procent 2021/22.
  • Andelen 13-åriga flickor som känner sig stressade har varierat över tid, men ökade kraftigt i de senaste tre mätningarna, från 36 procent 2013/14 till 63 procent 2021/22.
  • För de 13- åriga pojkarna ses också en ökning mellan 2013/14 och 2021/22, från 22 till 40 procent.
  • Skolstress är även vanligare bland flickor än pojkar i 15-årsåldern: 78 procent av flickorna och 51 procent av pojkarna känner sig ganska eller mycket stressade av skolarbetet 2021/22.

Läs hela rapporten på Folkhälsomyndighetens webb:

Skolbarns hälsovanor i Sverige 2021/2022

Läs mer om Världsdagen för psykisk hälsa på WHO:s webb:

World Mental Health Day