Studera hos oss

Institutionen tar emot ca 8 000 studenter på flera stora utbildningsprogram med intresse för människans utveckling och lärande. Välj pedagogik för en bred utbildning med god arbetsmarknad. 

Våra utbildningar

 

Vad är det bästa med våra utbildningar? Se vad våra studenter tycker!

Erik, student på PAO-programmet
Foto: Stockholms universitet

Du missar väl inte att vi har ett nytt kandidatprogram i pedagogik med inriktning mot ledarskap och kommunikation?

För att du vill jobba i ledande position

Maja, Kandidatprogrammet i ledarskap och kommunikation

Vad är det bästa med att läsa pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation – egentligen?

Maja, KLOK, 2024, Foto: Jens Lasthein
Foto: Jens Lasthein

Maja läser sin tredje termin på Kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

Här berättar hon om programmet och vilka möjligheter det ger. Du kan också ställa frågor till henne i en chat om du har fundringar kring prorgammet. 

Se Majas film och ställ dina frågor här

Läs mer om programmet

 


Erik, PAO-programmet (Kandidatprogrammet i personal, arbete och organisation)

Vad är det bästa med Kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation på Stockholms universitet?

Erik, student på PAO-programmet

Erik har läst sin tredje termin på Kandidatprogrammet i personal, arbete och organisation (PAO).

Här berättar han hur det är att studera på programmet och på Stockholms universitet och varför han valde utbildningen.

Se Eriks film

Läs mer om programmet

 


Madeleine, Kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap

Det har varit ett sorts uppvaknande och utbildningen är så himla viktig! Hälsofrämjande är en resurs i vardagen, det är därför det är så viktigt att jobba förebyggande.

Madeleine Lundgren. Foto: Jens Olof Lasthein
 

Madeleine berättar om programmets koppling till FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030. Hon går termin 3. 

I framtiden vill hon jobba med preventionsfrågor på samhällsnivå. Just nu är hon volontär hos Suicide Zero, och där väntar en praktikplats. – Mitt personliga engagemang möter utbildningen perfekt, säger hon.

Läs intervjun med Madeleine

Läs mer om programmet

 


William, Studie- och yrkesvägledarprogrammet, distans

Utbildningen utmanar mig på sätt som jag inte initialt var beredd på. I vårt arbete krävs det att man också riktar fokus inåt, och undersöker de förutfattade meningar som ligger djupt nedgrävda som man inte alltid tänker på. 

William Lind, student, Stockholms universitet
 

William Lind är distansstudent på Studie- och yrkesvägledarprogrammet. 

Här berättar han om hur det är att studera på programmet, varför han valde utbildningen och vad han vill jobba med efter studierna.

Till intervjun med William

Läs mer om programmet

 

 

Vad leder studierna till? Möt våra tidigare studenter!

Jag har arbetat med olika HR-områden men senaste 5 åren har det varit breda roller där jag jobbat med att ta fram och implementera nya HR-processer, chefsstöd och arbetsrättsliga frågor.

Sara Aronsson. Foto: Privat

Sara som läste kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation, PAO-programmet, jobbar nu som HR-specialist.

Läs en intervju med Sara

Att i slutet av dagen känna att jag faktiskt har gjort skillnad och att jag har hjälpt andra känns riktigt bra.

Frida Klar. Foto: Magnus Glans

Frida som läste studie- och yrkesvägledarprogrammet, jobbar nu som studievägledare på en grundskola.

– Jag ville studera och kände att jag ville ha ett positivt arbete. Jag ville också ha en flexibilitet i mitt arbete och att jag själv kunde lägga upp hur jag arbetar. Kreativitet är viktigt för mig och jag får arbeta från idé till färdigt arbete. Jag får även möjlighet att hjälpa och samtala. Jag är väldigt glad och stolt över att vara studie- och yrkesvägledare.

– Jag använder min kompetens från utbildningen hela tiden, den ligger till grund för allt det jag gör i mitt arbete. På utbildningen lärde jag mig bland annat samtalsmetoder och ett grundläggande tänk kring människor som jag inte hade tidigare.

Vad är det roligaste med att ditt nuvarande jobb? 

– Att hjälpa eleverna, att träffa olika människor och att få vara kreativ. Att i slutet av dagen känna att jag faktiskt har gjort skillnad och att jag har hjälpt andra känns riktigt bra. Det är ett arbete som är betydelsefullt och vägledning kan till och med förändra elevernas liv. Att de får insikt, hur de ser på sig själva och stöd i att göra väl grundade val inför framtiden.

Vilka andra möjligheter på arbetsmarknaden än inom utbildningsväsendet kan det finnas för en studie- och yrkesvägledare?
– Jag tänker att kompetensen man får på utbildningen kommer till nytta i alla arbeten. Att kunna samtala, lyssna och känna in är otroligt värdefullt i alla yrken. Förutom utbildningsväsendet kan man arbeta till exempel med vuxna som letar arbete eller står långt ifrån arbetsmarknaden. Man kan starta eget företag och hålla i föreläsningar med mera. Det är bara fantasin som sätter gränser. 

Studierna hjälpte mig att utveckla mitt sätt att tänka. Jag hade användning av de teoretiska modeller jag lärde mig och kunde plocka på mig olika par glasögon. Jag fick nya perspektiv: Hur ser jag på makt? Hur ser jag på konflikter? Jag kunde analysera saker på nya sätt.

Katharina har vidareutbildat sig parallellt med sitt tidigare chefsjobb inom sjukvården genom att läsa masterprogrammet i pedagogik, och jobbar nu som omvårdnadschef med större och mer övergripande ansvar.

Efter flera år inom vården bestämde sig Katharina Buchta för att läsa ett masterprogram i pedagogik, parallellt med jobbet.

– Studierna har hjälpt mig få nya perspektiv, både privat men framför allt i arbetet, säger hon. Man ska försöka känna den här lusten. Om man någon gång väljer ett spår som visar sig inte vara det bästa, så finns det alltid en möjlighet att börja om.

När man tittar på Katharina Buchtas cv blir det tydligt att det finns en stor aptit på lärande. Utöver fristående kurser har hon en juristutbildning och en sjuksköterskeutbildning i bagaget.

Det roligaste är att få arbeta med utveckling och leda lärande tillsammans med deltagare. Arbetet ger stora friheter inom ramen för de olika utbildningsinsatserna. Mål och syfte är ofta satt, men vägen dit och vilken utbildningsmetodik som skall användas kan variera i nästan det oändliga.

Matz läste en kandidatexamen i pedagogik genom fristående kurser, och jobbar idag som utbildningsledare på Polisen. 

Matz planerar och håller i olika utbildningsinsatser inom Polismyndigheten i region Stockholm. Främst är han utbildare och samordnare för utbildningarna i POLKON –polisiär konflikthantering, som är en återkommande utbildning som alla poliser i yttre tjänst ska genomföra årligen.

Hur ser en dag på jobbet ut?

– Utbildingar går i cykler. Från beslut till planering, framtagande av utbildningsmaterial, boka lämpliga lokaler, boka deltagare, testköra, utbilda under beslutat block och därefter utvärdera och återställa. Under utbildningstiden se till att allt flyter med lokaler, teknik, personal, deltagare, utbildningsmaterial o.s.v. Sedan är det såklart skillnad på att leverera en teoretisk utbildning kontra en praktisk. Ska jag hålla i ett block i exempelvis skytte blir det att byta om till praktisk klädsel, hämta vapen och ammunition, besikta skjutbanan, ta fram och duka banan med för övningen lämpliga mål och se till att skyddsutrustning finns på plats.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt nuvarande arbete?

– Jag har genom olika kurser fått en större förståelse för de undervisningssituationer jag bedriver, och givetvis planering och uppföljning av olika utbildningsinsatser. 

 

Rebecca Adami är docent i pedagogik och undervisar bland annat på masterprogrammet i pedagogik med internationell och jämförande inriktning.

I teach courses on Human Rights and Education at Stockholms university. I wish for my students to turn frustration over world problems into a source of inspiration.

 

 


Viktoria Rubin, Stockholms universitet
Viktoria Rubin.

Viktoria Rubin undervisar på PAO-programmet och på KLOK-programmet. Här berättar hon om sin bakgrund och om kurserna i ledarskap som ges termin 3 på KLOK-programmet. Viktoria har tidigare jobbat som chef, och med ledarskapsutveckling och chefsstöd. 

Personligen tycker jag det generellt är för lite fokus på verksamheten när man pratar om ledarutveckling. Det är svårt att både studera och praktiskt utveckla ledarskap i ett vakuum, dvs utan att ta hänsyn till vad ledarskapet ska leda till, alltså utmaningar i verksamheten.

Till intervjun med Viktoria

PAO-programmet, Kandidatprogram i personal, arbete och organisation

KLOK-programmet, Kandidatprogram i ledarskap och kommunikation

 


Aino Collmar och Annika Davén.
Annika Davén och Aino Collmar.

Aino Collmar gick ut SYV-programmet 2009 och tog sin masterexamen inom karriärutveckling 2018. En stor del av sin karriär har Aino tillbringat på KTH där hon bland annat arbetat som projektsamordnare och gruppchef. Nu är Aino Collmar adjunkt på SYV-programmet vid Stockholms universitet och undervisar i samtalsmetodik.

Aino driver Vägledningspodden tillsammans med Annika Davén, som gick ut SYV-programmet vid Stockholms universitet 2015 och har sedan dess till största del jobbat med ungdomar och unga vuxna med kriminell bakgrund, både inom Stockholm stad och för Statens Institutionsstyrelse. Annika är adjunkt på SYV-programmet.

Vår önskan är inte att komma med färdiga lösningar utan vi vill öppna upp för reflektion och ett kontinuerligt samtal.

Varför behövs en podd om vägledning?
– Vi vill bjuda in studenter och yrkesverksamma till en fördjupad diskussion kring vägledningens uppdrag. Finns det potential inom vår yrkesroll som vi inte nyttjar idag? Vår förhoppning är att Vägledningspodden kan vara en grund för fortsatta samtal med varandra om utvecklingen av professionen. Vår önskan är inte att komma med färdiga lösningar utan vi vill öppna upp för reflektion och ett kontinuerligt samtal.

Till Vägledningspodden

Läs en längre intervju med Aino och Annika

 

Få internationell erfarenhet under studietiden

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Under din utbildning kan du göra praktik eller studera en period utomlands. Institutionen har för närvarande samarbetsavtal med sexton universitet runt om i världen. 

Till Studera utomlands

 

Institutionen har ett aktivt samarbete med arbetsgivare i regionen och på våra utbildningsprogram ingår i flera fall en praktik. Närheten till storstaden är en fördel när du ska söka arbete efter examen. Ett exempel på samarbete är våra Karriärseminarium dit vi bjuder in spännande personer från yrkeslivet som berättar om sitt yrke. 

Mejla studievagledare@edu.su.se om du vill ha information om nästa Karriärseminarium. 

 

Det är viktigt att du som student kan påverka din utbildning. Vid institutionen finns två aktiva studentråd. 

Mer om Studentråden

 

Kontakt

Kontakta våra studevägledare om du har frågor om våra utbildningar.

Studievägledare
Studievägledare
Studievägledare
På denna sida