Delat beslutsfattande i samordnad individuell vårdplanering

I en nyligen publicerad artikel utforskas möjligheterna att införa delat beslutsfattande (DBF) i samordnad individuell vårdplanering (SIP) för personer med komplexa psykiska behov.

DBF i SIP betonas som avgörande, även om det personcentrerade samarbetet fortfarande är under utveckling. Forskningen understryker vikten av att ompröva arbetsmetoder där användarnas expertis värdesätts och att en jämn maktfördelning främjas.

Studiens syfte är att undersöka förutsättningarna för att implementera DBF i samband med SIP för personer med psykisk ohälsa. Genom en intressentanalys intervjuades 15 deltagare i tre svenska regioner för att belysa hinder och stöd för implementeringen.

Faktorer som personalomsättning, skillnader i arbetskultur och engagerat ledarskap identifierades som både hinder och stöd. Framöver rekommenderas fokus på yrkesverksamma som arbetar närmare med SIP och en djupare analys av kulturkonstruktionen vid implementeringsprocesser.

Läs hela artikeln.

Artikeln är skriven av lektor Peter Andersson och professor Ulla-Karin Schön vid Institutionen för socialt arbete tillsammans med Katarina Grim från Karlstad universitet och Petra Svedberg från Högskolan i Halmstad.