Forskningsbidrag till Kriminologiska institutionen och Institutionen för socialt arbete

Forte beviljar rekordstort bidrag till forskning som ska främja socialtjänstens arbete.

Fem forskare vid Kriminologiska institutionen har tillsammans med forskarna David Pålsson, Peter Andersson, Stefan Wiklund och Emelie Shanks från Institutionen för socialt arbete erhållit ett stort programstöd på 24 miljoner kronor i Fortes utlysning.

Forte beslutade 2024 att bevilja 195 miljoner kronor till projekt och forskning som på olika sätt ska stärka socialtjänstens arbete med ambitionen att stärka samarbetet mellan forskning och praktik.

Projektet handlar om socialtjänstens brottsförebyggande arbete och leds av Julia Sandahl och Anna Kahlmeter vid Kriminologiska institutionen under åren 2024-2029.

Institutionen för socialt arbete har även beviljats över 23 miljoner kronor för forskningsprogrammet Framtidens sociala arbete med substansmissbruk (FUSS) som du kan läsa mer om här.