Språket är viktigt för att förstå klimatkrisen

Linnea Hanell, forskare vid Stockholms universitet och språkvårdare vid Institutet för språk och folkminnen, har studerat olika sätt som språkbruk och språkbruksförändring kan relatera till hållbar utveckling på miljö- och klimatområdet.

Illustration av hand som håller jordglob, person med megafon, träd, hus
Foto: Dmytro Robu, MostPhotos

Vad spelar egentligen ord för roll i klimatkrisen? Mycket stor, visade Språkrådets konferens Språkrådsdagen med temat Språkvård för hållbar omställning i slutet av april, skriver Sveriges natur- och miljötidning "Sveriges natur".

Linnea Hanell. Foto: Staffan Larsson

Linnea Hanell talade på konferensen om ekolingvistiken som ser på hur språket formar människans förhållningssätt. Hur språk väcker känslor, som leder till handling som i sin tur kan leda till omställning.

Läs hela artikeln om klimatkrisen och språket på Språkrådsdagen på sverigesnatur.org:

Språket är viktigt för att förstå klimatkrisen

Linnea Hanell