
Nicklas Selander, biträdande lektor vid Institutionen för organisk kemi
Arbetar kontinuerligt med att utveckla sin undervisning baserat på studenternas återkoppling. Han har på tre år lyckats leda ett utvecklingsarbete av en av de svåraste kurserna vid institutionen där han skapat en tydlig progression med inspelade konceptföreläsningar, filmer om nyckelbegrepp i kursen, som stöd för studenternas förståelseutveckling. Han handleder också assistenter för undervisningen, och fungerar därmed som rollmodell för andra att utvecklas i sitt akademiska lärarskap. Nicklas Selander tar sig an utmaningar, såsom att ha studenter med funktionsnedsättningar i kursgruppen, med professionalitet och systematik – som när han bjöd in till ett möte med studievägledare och berörda studenter för att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt – för alla studenter. Nicklas Selander uppskattas mycket för sina begripliga och handfasta förklaringar till svåra avsnitt och erbjuder studenterna stöd att förstå det centrala och svåra i en interaktiv miljö."
Vill du veta mer om vad Nicklas forskar kring, kan du läsa vidare på hans egen sida: http://www.organ.su.se/ns/
Länk till artikel om alla årets lärare https://www.su.se/om-oss/priser-utm%C3%A4rkelser/pedagogiska-priset/%C3%A5rets-l%C3%A4rare-2019-%C3%A4r-utsedda-1.442437
Förra året gick utmärkelsen till Robert Daniels som undervisade på grundkurser i biokemi
Då med motiveringen
"Robert Daniels vid Institutionen för biokemi och biofysik utses till årets lärare 2018 för sin kreativitet i undervisningen där studenterna får möjlighet att uppleva och pröva olika biokemiska processer. Genom att systematiskt söka efter studenternas återkoppling strävar Robert efter att utveckla sina kurser. Han låter studenterna arbeta med riktiga, forskningsanknutna uppgifter redan under sitt första studieår och lyckas skapa engagemang, entusiasm och självförtroende hos studenterna. Studenterna uppskattar honom för att han skapar en trygg lärandemiljö med hög grad av s.k. peer-learning, där studenter arbetar i grupp med strukturerade uppgifter. Det gör att de vågar delge vad de inte kan och vad de behöver för stöd. Roberts pedagogiska arbete har också inspirerat kollegor och bidragit till viktiga pedagogiska diskussioner vid institutionen. "