Nätverk om kemi och NV-didaktik i årskurserna F-6
Vi som träffas arbetar med lärarutbildning/fortbildning eller forskning i NV-didaktik och målet med träffarna är att utbyta erfarenheter med varandra. På sikt hoppas vi kunna erbjuda ett program för verksamma lärare som undervisar årskurserna F-6.
Träffar under hösten 2024
Mötesrum
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/5132702428
Varje träff börjar med en presentation på omkring 30 minuter, som vi samtalar kring.
Datum | Tid | Ämne | |
27/8 |
kl. 9-10 |
Nyckelbegrepp i utforskande arbete i undervisningen utifrån boken "Nokkelbegreper i utforskende arbeid" |
Sonja Merethe Mork, Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo |
20/9 |
Kl. 9-10 |
Kamratbedömning i naturvetensakap, då och nu (relaterat till lic.avhandlingen Kamratbedömning i naturvetenskap på mellanstadiet från 2016). |
Therese Granekull, Kristianstads kommun |
Öppet för förslag | |||
Öppet för förslag |
Träffar våren 2024
Mötesrum
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/5132702428
Varje träff börjar med en presentation på omkring 30 minuter, som vi samtalar kring.
Datum | Tid | Ämne | |
5/2 | kl. 13-14 | Såpbubblor i kemiundervisningen | Jenny Olander, KRC |
14/3 | kl. 15-16 |
”Kanten”, presentation av en studie om undervsining av fasta ämnen i mellanstadiet. Från FoBASNT2023. |
Jenny Svantesson Wester, Christina Echevarria och Johanna Rehn, Göteborg |
8/4 | kl. 13-14 | Erfarenheter från workshops om systematiskt arbetssätt i undervisningen | Johanna Junback, Tom Tits experiment, Södertälje |
8/5 |
kl. 9-10 | Förklaring av fenomen och begrepp för elever i F-6 med hjälp av partikelmodellen | Gunilla Åkesson Nilsson, Blekinge Tekniska Högskola |
Träffar under hösten 2023
Datum | Tid | Ämne | |
21/9 | kl. 9-10 | Vi samtalar om konferenser och möten som vi har deltagit efter senaste träffen och uppdaterar varandra. | Alla |
6/11 | kl. 9-10 | Läraragens i användning av NTA i åk 4-6: Teacher Agency in Transforming Hands-On Chemistry Curriculum Units to Middle School Chemistry Teaching | Charlotte Dunne, MdU |
7/12 | 11-12 | EU-projektet MULTIPLIERS | Lina Varg, UmU och Skellefteå |
Träffar under våren 2023
Datum |
Tid |
Ämne |
|
13/2 |
9-10 |
Systematiska undersökningar på lågstadiet - att identifiera vad som påverkar ett resultat 230213-Weiland-Systematiska undersökningar i lågstadiet (2056 Kb) |
Maria Weiland och Sebastian Björnhammer, STLS, Stockholms universitet |
9/3 |
9-10 |
NTA:s nya tema för förskolan, förskoleklass och årskurs 1-3: Upplev fysik och kemi 230309 NTA Upplev fysik och kemi (5218 Kb) |
Sara Wennergren och Tina Häggholm, NTA |
27/4 |
14-15 |
Formativ intervention med lärare från 4-6 och 7-9 |
Lina Varg, UmU och Skellefteå |
29/5 |
13-14 |
Forskningsprojekt om hur man kan stötta lärare som undervisar yngre elever som kommer från icke-akademiska miljöer och inte har svenska som modersmål. |
Pia Larsson, NTA och Nacka |
Träffar under hösten 2022
Datum | Tid | Ämne | ||
7/9 | 13-14 |
Stöd för förståelse av kemiska begrepp i förskolan genom lek. 220907-Adbo-Emergent naturvetenskap (1429 Kb) |
Karina Adbo, Linnéuniversitetet | |
3/10 | 10-11 | Forskningsbaserad lärarutbildning i naturvetenskapl för mellanstadielärare 221003-Jegstad--Naturvetenskap för mellanstadielärare (1175 Kb) | Kirsti Marie Jegstad, Oslo Metropolitan University | |
29/11 | 9-10 |
|
Ann-Sofi Härmälä-Braskén, Åbo Akademi |
Träffar för våren 2022
Datum | Tid | Ämne | |
20/1 | 13-14 | Progression | Lina Varg, UmU och Skellefteå |
16/2 | 9-10 | 220216_Hulten_Berg_Animerad_kemi (1736 Kb) | Magnus Hultén och Astrid Berg, LiU |
10/3 | 11-12 | Topsar och cellmembran | Alma Jahic Pettersson, LiU |
4/4 | 11-12 | Kemiska samband och kemiska sammanhang i mellanstadiet | Charlotte Dunne, MdU |
9/5 | 11-12 | Samtal kring hur detta nätverk kan samverka för stöd kemiundervisning i åk 4-6. |
Träffar under hösten 2021
Datum | Tid | Ämne | |
23/9 | 11-12 | 210923 KRC Kemisäkerhet (3149 Kb) | Sofie Stenlund, Jenny Olander, KRC |
26/10 | 10-11 | NO i åk 1-3 | Maria Weiland, SU och Södertälje |
25/11 | 13-14 | Språkutveckling | Pia Larsson och Tina Häggholm, NTA och Nacka |
Senast uppdaterad: 17 juni 2024
Sidansvarig: Kemiläranas resurscentrum