Nätverk om kemi och NV-didaktik i årskurserna F-6

Vi som träffas arbetar med lärarutbildning/fortbildning eller forskning i NV-didaktik och målet med träffarna är att utbyta erfarenheter med varandra. På sikt hoppas vi kunna erbjuda ett program för verksamma lärare som undervisar årskurserna F-6.

Träffar under hösten 2024

Mötesrum

https://stockholmuniversity.zoom.us/j/5132702428

Varje träff börjar med en presentation på omkring 30 minuter, som vi samtalar kring.

Datum Tid Ämne  

27/8

kl. 9-10

Nyckelbegrepp i utforskande arbete i undervisningen utifrån boken "Nokkelbegreper i utforskende arbeid"

Sonja Merethe Mork, Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo

20/9

Kl. 9-10

Kamratbedömning i naturvetensakap, då och nu (relaterat till lic.avhandlingen Kamratbedömning i naturvetenskap på mellanstadiet från 2016).

Therese Granekull, Kristianstads kommun

    Öppet för förslag  
    Öppet för förslag  

Mötesrum

https://stockholmuniversity.zoom.us/j/5132702428

Varje träff börjar med en presentation på omkring 30 minuter, som vi samtalar kring.

Datum Tid Ämne  
5/2 kl. 13-14 Såpbubblor i kemiundervisningen Jenny Olander, KRC
14/3 kl. 15-16

”Kanten”, presentation av en studie om undervsining av fasta ämnen i mellanstadiet. Från FoBASNT2023.

Jenny Svantesson Wester, Christina Echevarria och Johanna Rehn, Göteborg
8/4 kl. 13-14 Erfarenheter från workshops om systematiskt arbetssätt i undervisningen Johanna Junback, Tom Tits experiment, Södertälje

8/5

kl. 9-10 Förklaring av fenomen och begrepp för elever i F-6 med hjälp av partikelmodellen Gunilla Åkesson Nilsson, Blekinge Tekniska Högskola

 

Datum Tid Ämne  
21/9 kl. 9-10 Vi samtalar om konferenser och möten som vi har deltagit efter senaste träffen och uppdaterar varandra.    Alla
6/11 kl. 9-10 Läraragens i användning av NTA i åk 4-6: Teacher Agency in Transforming Hands-On Chemistry Curriculum Units to Middle School Chemistry Teaching Charlotte Dunne, MdU
7/12 11-12 EU-projektet MULTIPLIERS Lina Varg,  UmU och Skellefteå

 

Datum

Tid

Ämne

 

13/2

9-10

Systematiska undersökningar på lågstadiet - att identifiera vad som påverkar ett resultat  230213-Weiland-Systematiska undersökningar i lågstadiet (2056 Kb)

Maria Weiland och Sebastian Björnhammer, STLS, Stockholms universitet

9/3

9-10

NTA:s nya tema för förskolan, förskoleklass och årskurs 1-3: Upplev fysik och kemi  230309 NTA Upplev fysik och kemi (5218 Kb)

Sara Wennergren och Tina Häggholm, NTA

27/4

14-15

Formativ intervention med lärare från 4-6 och 7-9

Lina Varg, UmU och Skellefteå

29/5

13-14

Forskningsprojekt om hur man kan stötta lärare som undervisar yngre elever som kommer från icke-akademiska miljöer och inte har svenska som modersmål.

Pia Larsson, NTA och Nacka

 

Datum Tid Ämne  
7/9 13-14

Stöd för förståelse av kemiska begrepp i förskolan genom lek.  220907-Adbo-Emergent naturvetenskap (1429 Kb)

Karina Adbo, Linnéuniversitetet
3/10 10-11 Forskningsbaserad lärarutbildning i naturvetenskapl för mellanstadielärare  221003-Jegstad--Naturvetenskap för mellanstadielärare (1175 Kb) Kirsti Marie Jegstad, Oslo Metropolitan University
29/11 9-10
Missuppfattningar i kemi hos lärare i yngre åldrar
Ann-Sofi Härmälä-Braskén, Åbo Akademi

 

Datum Tid Ämne  
20/1 13-14 Progression Lina Varg, UmU och Skellefteå
16/2 9-10 220216_Hulten_Berg_Animerad_kemi (1736 Kb) Magnus Hultén och Astrid Berg, LiU
10/3 11-12 Topsar och cellmembran Alma Jahic Pettersson, LiU
4/4 11-12 Kemiska samband och kemiska sammanhang i mellanstadiet Charlotte Dunne, MdU
9/5 11-12 Samtal kring hur detta nätverk kan samverka för stöd kemiundervisning i åk 4-6.  

 

Datum Tid Ämne  
23/9 11-12 210923 KRC Kemisäkerhet (3149 Kb) Sofie Stenlund, Jenny Olander, KRC
26/10 10-11 NO i åk 1-3 Maria Weiland, SU och Södertälje
25/11 13-14 Språkutveckling Pia Larsson och Tina Häggholm, NTA och Nacka
På denna sida