Övergödning

Av alla miljöproblem i Östersjön är övergödningen fortfarande det värsta. Detta trots att länderna runt innanhavet lyckats dra ner sina näringsutsläpp. Vad beror övergödningen på, och vad får den för konsekvenser i ekosystemet och för oss människor? Hur har den historiska utvecklingen sett ut och vad kan vi göra för att lösa problemet?

Denna del innehåller ett faktaunderlag och ett bildspel för att du ska kunna hålla en genomgång om övergödning. Övningen utgörs av ett escape room-inspirerat spel, där eleverna själva får sätta in åtgärder för att återställa en övergödd skärgårdsvik.

 

Här finner du ett faktaunderlag om övergödning, som stöd för dig som lärare, för att hålla en genomgång eller leda en diskussion. Använd gärna det tillhörande bildspelet! Faktaunderlaget innehåller också referenser till fördjupande material och förslag på samhällsorienterade diskussionsfrågor med naturvetenskaplig grund.

Faktaunderlag om övergödningen i Östersjön (15347 Kb)

 

Här finner du bilder för en genomgång om övergödningens orsaker, konsekvenser och lösningar. Det kan användas fristående, eller som en förberedande lektion före spelet. Det kan också användas efter spelet, när elevernas intresse för frågan förhoppningsvis väckts. Ett tillhörande faktaunderlag finns som stöd för dig som lärare. Använd alla bilder, eller plocka ut dem som passar dig och din undervisning.

Bildspel om övergödningen i Östersjön (pdf) (10746 Kb)
(För snabb överblick).

Bildspel om övergödningen i Östersjön (ppt) (10881 Kb)
(Inkluderar stödord i anteckningsfälten).

 

Animation som visar utbredningen av syrefattiga och helt syrefria bottnar i Östersjön under de senaste hundra åren, från 1920-2022.

 

Direktlänk till filmen

Ladda ner filmen till din enhet

 

Infofilm (7 min) som förklarar varför utbredningen av syrefria bottnar är rekordstor, samtidigt som länderna runt innanhavet lyckats få ner utsläppen av näring och forskarna säger att ”det går åt rätt håll”.

 

Direktlänk till filmen

Ladda ner filmen till din enhet

 

Övning: spelet "Rädda viken!"

”Rädda viken!” är ett samarbetsspel byggt som ett escape room-äventyr. Det går ut på att återställa en övergödd skärgårdsvik i Östersjön, så snabbt som möjligt. Spelet ger en uppfattning om vad övergödning är, hur det påverkar havsmiljön och vad som kan göras lokalt för att lösa problemet. Storyn är inspirerad av ett verkligt forskningsprojekt.

Obs! För att kunna spela behöver du beställa kortlekar (kostnadsfritt) till din klass i god tid. Vi rekommenderar att spelet genomförs i halvklass.

  1. Titta igenom denna guide, med allt du behöver veta om förberedelser, spelregler och facit.
    Lärarhandledning och facit (1390 Kb)
  2. Beställ kortlekar senast två veckor före din planerade spelomgång. (Längre leveranstid gäller vid lov).
    Här kan du beställa kortlekar (kostnadsfritt)
  3. Fyra spelplatser hör till spelet. Skriv ut dem i A4 i färg och i verklig (100 %) storlek. Obs! Det är viktigt att skrivaren inte förminskar/anpassar storleken, för att spelet ska fungera.
    Spelplatser (5436 Kb)
  4. Presentera detta korta bildspel för eleverna innan de börjar spela.
    Intro och regler (pdf) (11493 Kb)
    Intro och regler (ppt) (2956 Kb)  (Inkluderar instruktioner i anteckningsfälten.)
  5. Adress till spelsajten raddaviken.se 
  6. Efter spelet: använd gärna uppföljningsmaterialet nedan i en efterföljande lektion för att fånga upp elevernas upplevelse och fördjupa deras kunskaper.

Uppföljning av spelet

Med stöd av detta uppföljningsmaterial kan ni gå igenom spelet steg för steg, prata om vad som hände, och jämföra med hur det ser ut i verkligheten, i Björnöfjärden och i hela Östersjön.

Materialet kan användas för naturvetenskapliga jämförelser av övergödda respektive balanserade ekosystem och för diskussioner om ekosystemtjänster och vetenskaplig metod. Det kan också användas som utgångspunkt för tvärvetenskapliga, samhällsinriktade diskussioner om hållbarhet, ansvar och värdefrågor (Vems ansvar är det att en vik är övergödd och vems ansvar att åtgärda? Hur ska vi försörja oss med mat, vilket jordbruk ska vi ha, och vad bör vi äta? Vad är det värt att ha friska, välmående ekosystem, jämfört med andra saker vi lägger våra resurser på?).

Uppföljning av spelet, lärarhandledning (2752 Kb)

Bildspel

Uppföljning av spelet (pdf) (15057 Kb)

Uppföljning av spelet (ppt) (3248 Kb)

För filmklippen från skärgården i spelet tackar vi stiftelsen Voice of the Ocean.

På denna sida