Symposium 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Vårt nionde Symposium i oktober 2022 var vårt första helt digitala symposium. Konferensen samlade närmare 800 deltagare och fler än 50 föreläsare som under två dagar utbytte tankar om och erfarenheter av andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv.
Symposium 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Temat för Symposium 2022 var Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Det kritiska perspektivet handlade dels om frågor om makt och delaktighet, dels om ett utforskande av undervisningen och de förutsättningar som finns för att göra medvetna didaktiska val. I det kritiska perspektivet ryms lärares och elevers handlingsutrymme och agens för ökade möjligheter till lärande.
Undervisning måste ses i relation till förutsättningar
Inget klassrum är en isolerad plats och i vår tid kanske mer än någonsin präglas praktiken i klassrummet av en mängd olika faktorer som inverkar på det som sker varje dag, i varje möte mellan lärare och elever. Olika elevers möjligheter till lärande står i relation till den undervisning de möter. Lärarens didaktiska val utgår ifrån ämnet, eleverna och styrdokumenten men påverkas samtidigt av organisatoriska, ekonomiska och strukturella ramar.
I en alltmer polariserad samtid presenteras från olika håll ofta enkla men långt ifrån samstämmiga lösningar på skolans och undervisningens komplexa problem. I takt med krav på ökad kvalitet, förväntan på snabba mätbara resultat och budget i balans riskerar de professionellas såväl som elevernas röster hamna i skymundan.
Under Symposium 2022 fokuserade Nationellt centrum för svenska som andraspråk därför både elevers och lärares möjligheter till lärande ur ett kritiskt perspektiv, genom att rikta blicken både inåt mot själva undervisningen och utåt mot de omgivande förutsättningarna. Viljan var att stärka lärares professionella handlingsutrymme och elevers utrymme att lära.
Med utgångspunkt i praktiknära forskning och konkreta exempel från klassrum och skolor vill vi, tillsammans med lärare, forskare och andra aktörer inom fältet, utforska utmanande frågor och öppna nya perspektiv på andraspråksdidaktik.
Exempel på frågor som rymdes inom temat var:
- Vad innebär andraspråksdidaktik – för olika elever, i olika ämnen, i olika skolformer?
- Vilka förutsättningar krävs för att rektor ska kunna organisera för kvalitativ undervisning som gynnar elevers andraspråksutveckling och lärande?
- Hur kan handlingsutrymmet för lärare i svenska som andraspråk användas och stärkas?
- Hur kan undervisningen planeras och genomföras för att tillvarata och använda flerspråkiga och multimodala resurser för ökade möjligheter till lärande?
- Hur kan interaktion i undervisningen bidra till att stärka elevernas röster och identiteter?
Symposieboken 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
Kristina Aldén och Mikael Olofsson (redaktörer)
Antologin innehåller artiklar av forskare, verksamma lärare och skolledare som medverkade vid konferensen Symposium 2022: Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Författarna diskuterar såväl elevers möjligheter till lärande som lärares handlingsutrymme. Det kritiska perspektivet berörs i dubbel bemärkelse, dels i fråga om makt, identitet och delaktighet, dels i ett utforskande av undervisning och de förutsättningar som finns.

En fråga som lärare ständigt ställer sig är hur man undervisar på bästa sätt. Hur möter man nyanlända och flerspråkiga elevers behov och förutsättningar, så att det ger dem goda möjligheter till deltagande och lärande, både i och utanför skolan? Att få synas, höras och räknas borde alla elever få erfara.
Dessa frågor som berör makt, utrymme och identitet är centrala för framgångsrikt lärande och för möjligheter att delta i samhällslivet. Sammantaget pekar de olika kapitlen på hur flerspråkiga elevers möjligheter att lära kan stärkas – eller begränsas – av det som sker i klassrummet, men också av de organisatoriska, ekonomiska och strukturella förutsättningar som finns. Kapitlen kompletterar varandra genom att några har tydligt fokus på kritiska perspektiv, medan andra främst belyser didaktiska perspektiv.
Målgrupp
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, skolledare och beslutsfattare med engagemang i att utveckla undervisning och skapa goda förutsättningar för flerspråkiga elever.
Mer information
Via förlaget Libers webbplats kan du ta del av innehållsförteckning samt förord i ett smakprov.
Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv går exempelvis att beställa i en nätbokhandel. Vi på NC säljer inga böcker.
Läs om Symoposieboken 2022 hos förlaget Liber
Plenarföreläsare
- Christina Hedman, Josefin Nilsson och Anna Kaya, Stockholms universitet: Möjligheter till lärande –andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
- Kristina Danielsson, Stockholms universitet: Att ge elever agens och makt över sitt lärande genom multimodal undervisningsdesign
- Irmelin Kjelaas: Institutt for læreutdanning, NTNU, Norge: "Å, så fin stemme jeg har! Mashallah!" Engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet
- Carla Jonsson: Med flerspråkighet som utgångspunkt: andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv
- Bonny Norton, University of British Columbia: Identity, Investment, and Storybooks Sweden for a Multilingual Future
- Maria Rydell och Alexandra Ljungkvist Sjölin: På liv och död – om drama med andraspråkselever
- Michael Svendsen Pedersen, Roskilde University: Andetsprogsundervisning for voksne – et kritisk perspektiv
Program grund-/gy-spåret
Här hittar du programmet för grundskole- och gymnasiespåret för båda dagarna.
Torsdag 13 oktober 2022
09:00-9:15 Akademisk kvart. Tid för att kontrollera uppkoppling, ljud och bild samt för att se över dina programval.
9:15-9:30 Välkommen till Aula Magna – NC:s föreståndare Sofia Engman hälsar välkommen till Symposium 2022
09:30-10:30 Möjligheter till lärande – Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv – Christina Hedman, Anna Kaya och Josefin Nilsson
10:30-10:50 Paus
10:50-11:00 Presentation av Symposieboken 2022 – Kristina Aldén och Mikael Olofsson
11:00-12:00 Att ge elever agens och makt över sitt lärande genom multimodal undervisningsdesign – Kristina Danielsson
12:00-13:00 Lunch
13:00 - 13:45 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Revideringarna i kursplanen för svenska som andraspråk – Vad innebär de på lågstadiet för eleven och skolan? | Hülya Basaran och Karin Pettersson |
Bygga svenska i praktiken | Emma Brusewitz & Amanda Kipriyanova |
Att möta eleven i hens skrivande – en undersökning av elevers egna upplevelser av skrivuppgifter inom det nationella provet i svenska och svenska som andraspråk | Anna Sahlée |
Att arbeta med kritisk flerspråkig medvetenhet i förberedelseklass på högstadiet: sva-lärarens och studiehandledarens roll. | Christina Hedman |
Urval av skönlitteratur i skolämnet svenska som andraspråk | Catarina Economou |
Svenska som andraspråk i klassrummet med språkinlärningsforskning som grund | Anna Flyman Mattsson |
14:00-14:10 Paus
14:10-15:10 Med flerspråkighet som utgångspunkt: Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv – Carla Jonsson
15:30-16:15 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Språkutvecklande undervisning i ämnesintegrerat lärarsamarbete genom Reading to Learn | Anna Ahlcrona & Frida Andersson |
Studiehandledning av god kvalité - Norrköping berättar om sitt utvecklingsprojekt | Caroline Bötrius, Helena Grönås & Åza Jarlsdotter |
(O)möjliga elevpositioner – vem är och vem vill vara svenska som andraspråkselev? | Frida Siekkinen |
Mot en långsiktig och hållbar ordundervisning | Magnus Bengtsson & Maria Lim Falk |
Positionering av den nyanlända eleven. Diskurser på språkintroduktionsprogrammet | Åsa Wedin |
Kritiskt tänkande som undervisnings- och demokratipraktik | Kurt Wicke |
Program fredag 14 oktober 2022
08:30-09:30 Identity, Investment, and Storybooks Sweden for a Multilingual Future – Bonny Norton
09:30-09:40 Paus
09:40-10:40 På liv och död – om drama med andraspråkselever – Alexandra Ljungkvist-Sjölin & Maria Rydell
10:40-11:00 Paus
11:00-11:45 Valbara presentationer
Titel |
Presentatör |
---|---|
Kooperativt lärande är språkutvecklande, eller? | Anna Edling & Sandra Fredriksson |
Multimodalitet, meningsskapande och kommunikation | Kristina Aldén & Mariana Sellgren |
Towards epistemic justice: Language, Identity, and Relations of Knowing in Post-colonial Schools | Caroline Keerfoot |
Lek med identiteter i litteraturarbetet | Jonas Asklund |
Flerspråkighet på (o)jämlik grund | Andreas Nuottaniemi |
Möjligheter för nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund att delta i skolans praktiker | Anna Winlund |
12:00-13:00 Lunch
13:00-13:45 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Flerspråkiga elevers litteracitetsutveckling i förskoleklass | Elisabeth Claesson, Sara Nilsson & Anna Strid |
Att organisera framgång – exempel från en utvecklingsresa | Henrik Ljungqvist & Michael Öhlin |
Betydelsefulla strategier vid utveckling av flerspråkiga elevers läsförståelse | Anna Lindholm |
Skolämnet svenska som andraspråk i kolliderande diskurser. Ett forskningsprojekt om SVA i tre gymnasieskolor | Christina Hedman & Ulrika Magnusson |
Collaborating to Empower Immigrant Students through Photovoice Teaching Methods | Susan Adams & Angelica Granqvist |
13:45-14:05 Paus
14:05-14:35 SVA-agent 2022 – med rätt att lära – Karin Sandwall och Sofia Engman
14:35-14:45 Avslutning – Sofia Engman
Program vux-spåret
Här hittar du programmet för vux-spåret för båda dagarna.
Torsdag 13 oktober 2022
09:00-9:15 Akademisk kvart. Tid för att kontrollera uppkoppling, ljud och bild samt för att se över dina programval.
09:15-09:30 Välkommen till Aula Magna – NC:s föreståndare Sofia Engman hälsar välkommen till Symposium 2022
09:30-10:30 Möjligheter till lärande – Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv – Christina Hedman, Anna Kaya och Josefin Nilsson
10:30-10:50 Paus
10:50-11:00 Presentation av Symposieboken 2022 – Kristina Aldén och Mikael Olofsson
11:00-11:45 Valbara presentationer
Titel |
Presentatör |
---|---|
Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik för grundläggande skriftspråksutveckling på sfi, studieväg 1 | Birgitta Ljung Egeland, Jenny Rosén, Annika Norlund Shaswar |
Flerspråkige assistenter i andrespråksundervisning for voksne nyankomne | Marianne Eek |
Elevinflytande på sfi – en verktygslåda för arbete med elevråd | Jessica Schedvin |
Litteracitetspraktiker och språklig förhandling under litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare | Robert Walldén |
Utbildning i migrationens tid | Helena Colliander, Andreas Fejes & Maria Rydell |
12:00-13:00 Lunch
13:00 - 14:00 Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet – Irmeline Kjelaas
14:00-14:10 Paus
14:10-15:10 Med flerspråkighet som utgångspunkt: Andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv – Carla Jonsson
15:10-15:30 Paus
15:30-16:15 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
"Den luktar illa! Jag vill byta!" Drama som metod och förhållningssätt på SFI | Jenny Lindgren & Ingrid Wirengren |
FOCUS i Perú – passar det i Piteå? | Beatrice Johansson & Qarin Franker |
Viktigt på riktigt – undervisning där deltagarna skapar innehållet | Fatima Grönblad |
"Varför kräva att vi alla ska skriva lika?" | Emma Almingefeldt |
Hinder och möjligheter för nyanländas språkinlärning | Afrah Abdulla |
Program fredag 14 oktober 2022
08:30-09:30 Identity, Investment, and Storybooks Sweden for a Multilingual Future – Bonny Norton
09:30-09:40 Paus
09:40-10:40 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
"För att lyfta dom att lära sig svenska också" – Flerspråkigt stöd i Sfi | Julia Myllylä & Oliver St John |
Digital informationssökning i svenska som andraspråk inom vuxenutbildningen – möjligheter och utmaningar | Anna-Lena Godhe & Jens Ideland |
Skrivande och skrivundervisning i svenska som andraspråk på grundläggande och gymnasial nivå inom vuxenutbildning – hur, vad och varför? | Clara Palm |
Förståelse handlar om samarbete. Kollegors samtalspraktiker inom äldreomsorgen. | Aina Bigestans & Gunlög Sundberg |
Blir KLIVA ett steg i rätt riktning? | Mikaela Zankl |
10:40-11:00 Paus
11:00-12:00 Andraspråk i ett kritiskt perspektiv – varför og hur? – Michael Svendsen Pedersen
12:00-13:00 Lunch
13:00-13:45 Valbara presentationer:
Titel |
Presentatör |
---|---|
Vem är Greta? Att arbeta med kritisk litteracitet inom sfi | Berit Lundgren & Jenny Rosén |
Ämnesintegrering för kortutbildade på sfi | Fredrik Ilberg & Tina Stoor |
Lärarrespons på vuxna andraspråkslärares skriftliga texter | Liivi Jakobsson |
Argumentationsskrivande inom grundläggande vuxenutbildning – en utmaning för lärare och elever | Hanna Sandgaard Ekdahl & Robert Walldén |
Vuxenutbildningen "kvalitetsproblem" | Johanna Mufic |
13:45-14:05 Paus
14:05-14:25 SVA-agent 2022 – med rätt att lära – Karin Sandwall och Sofia Engman
14:25-14:45 Avslutning – Sofia Engman
Senast uppdaterad: 12 april 2023
Sidansvarig: Nationellt centrum för svenska som andraspråk