Litteratur om undervisning i grundläggande litteracitet för vuxna

Att arbeta med kortutbildade är både roligt och utmanande. Vi har här samlat texter och annat material om undervisning i grundläggande litteracitet.

Till dig som är ny som lärare i grundläggande littercatitet vill vi ge rådet att i första hand konsultera och sedan auskultera hos någon/några erfarna lärare inom området. Kontakta gärna oss om du vill få kontakt med andra lärare vid studieväg 1 runt om i Sverige.

För dig som vill läsa på egen hand eller tillsammans med kollegor följer här några förslag på läsning för en fördjupad och breddad förståelse av undervisning i grundläggande litteracitet. Här hittar du såväl avhandlingar som konkreta stödmaterial, texter, böcker och även en skönlitterär beskrivning av uppdraget.

 

Stödmaterial från Skolverket

Skolverkets material vänder sig till dig som är lärare och undervisar vuxna i grundläggande litteracitet inom sfi eller svenska som andraspråk på grundläggande nivå. Materialet är framtaget för att visa ur ett didaktiskt perspektiv hur vuxna elever med kort eller ingen skolbakgrund kan stöttas i sin läs- och skrivinlärning samt numeracitetsutveckling. 

Skolverket: Grundläggande litteracitet för vuxna andraspråksinlärare

 

LASLLIAM

LASLLIAM är på samma sätt som GERS, Den gemensamma europeiska referensramen, ett stöd för språklärare. Men där GERS utgår från elever som redan är läs- och skrivkunniga, utgår LASLLIAM från elever som behöver utveckla en grundläggande litteracitet. Skriften innehåller didaktiska principer för litteracitets- och andraspråksutveckling och även beskrivningar av de färdigheter och kunskaper som ingår i att utveckla inte bara en grundläggande litteracitet utan också kommunikativa språkaktiviteter, språkanvändningsstrategier och digitala färdigheter.

Läs här om LASLLIAM

 

Litteratur

Här nedan föreslår vi litteratur som behandlar olika aspekter av att undervisa i grundläggande litteracitet för vuxna. Det handlar om böcker, rapporter och forskning. Qarin Frankers avhandling och texter, och även Berit Lundgrens avhandling, ger en teoretisk bakgrund medan Alfaportföljen och Margareta Mörlings bok innehåller konkreta arbetsgångar och förslag på material och aktiviteter i klassrummet. Det som inte finns tillgängligt här på webben kan du kanske finna i ett bibliotek, eller köpa in till skolan.

Alfaportföljen

Myndigheten för skolutveckling, Göteborgs universitet, Nationellt centrum för svenska som andraspråk, (2007)

Alfaportföljen är en portfoliometodik för alfabetisering av vuxna inom sfi. Den är både ett stödmaterial för lärare en pedagogisk dokumentation av deltagarnas arbete. Portföljen består av en lärarhandledning samt ett deltagarmaterial som bygger på portfoliometodik. Materialet är för utskrift.

Alfaportföljen – presentation (113 Kb)

Alfaportföljen – Alfa 1 (715 Kb)

Alfaportföljen – Alfa 2 (1338 Kb)

Alfaportföljen – Alfa 3 (1548 Kb)

Alfaportföljen – Lärardel (980 Kb)

Margareta Mörling: Att undervisa analfabeter

Natur och Kultur (2007)

Vad gör jag som lärare i en grupp där vi inte har något gemensamt språk, där jag inte har tillgång till modersmålslärare och mina elever inte kan ta lexikon till hjälp? Margareta Mörling visar med hjälp av konkreta arbetsgångar hur undervisningen kan läggas upp och vad som är viktigt att tänka på i undervisingen av kortutbildade.

Läs mer om Att undervisa analfabeter hos förlaget

Alfarådet: Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet

NVL, Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (2015)

Alfarådets "Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål än de nordiska" består av sex olika kompetensområden som beskriver de kunskaper och färdigheter som lärare i grundläggande litteracitet behöver besitta, och hur dessa kunskaper och färdigheter tar sitt utttyck i undervisningen. Kompetensbeskrivningen ger en bild av hur komplext och krävande arbetet på studieväg 1 är och kan med fördel användas i skolans kvalitetsutvecklingsarbete.

Alfarådet: Kompetensbeskrivning av lärare i grundläggande litteracitet för vuxna med andra modersmål (254 Kb)

Eva Thors Rudvall: Tro, hopp och sfi

Folkuniversitetets förlag (2020)

"Tro, hopp och sfi – en didaktisk dagbok för alfabetiseringslärare" är som namnet antyder en dagbok där vi får följa en sfi-lärares vardag, i och utanför skolan. Författaren Eva Thors Rudvall vill med sin bok ingjuta tro och hopp hos dem som är engagerade i sfi:s studieväg 1.

Läs mer om Tro, hopp och sfi vid förlaget

Inga-Lena Rydén: Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv

Institutet för svenska som andraspråk (2007)
Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet

Inga-Lena Rydén följer i denna studie tre vuxna invandrare med liten eller ingen skolbakgrund och beskriver hur de hanterar som kräver läs- och skrivförståelse. Genom informanterna Willy, Daisy och Eliza får vi ta del av vad det innbär att lära sig läsa och skriva på ett språk som man ännu inte kan och 

Inga-Lena Rydén: Litteracitet och sociala nätverk ur ett andraspråksperspektiv (1357 Kb)

Berit Lundgren: Skolan i livet – livet i skolan

Syftet med studien från 2005 är att använda ett sociokulturellt, andraspråks- och genussynssätt för att beskriva, analysera och förstå hur ett antal vuxna, analfabeter, invandrarkvinnor upplever sin situation när de är det förväntas samtidigt lära sig tala, läsa och skriva svenska.

Berit Lundgren: Skolan i livet – livet i skolan

Qarin Franker

Qarin Franker har under många år varit Sveriges ledande forskare inom ämnet alfabetisering. Här nedan hittar du Frankers avhandling, samt ytterligare tre texter. För dig som är ny inom ämnet rekommenderar vi att du börjar med Att utveckla litteracitet i vuxen ålder –alfabetisering i en tvåspråkig kontext.

Studentlitteratur (2004)

För att få en ingång till vad begreppen alfabetisering och litteracitet innebär rekommenderar vi dig att läsa "Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en tvåspråkig kontext" av Qarin Franker i Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle av Lindberg och Hyltenstam (red).

Observera att samma artikel även finns i den andra upplaga, utgiven 2013, med det snarlika namnet "Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en flerspråkig kontext".

Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en tvåspråkig kontext av Qarin Franker (988 Kb)

Kompetensutveckling för sfi-lärare (2005)
Lärarhögskolan i Stockholm
Myndigheten för skolutveckling

I denna artikel utgår Qarin Franker från följande frågeställningar:

  • Vad behöver man kunna läsa och vad behöver man kunna skriva för att behärska ”läsekonstens grunder”?
  • Vilka mått på läsande och skrivande är relevanta för bedömning av en vuxen persons läs- och skrivförmåga, hans eller hennes litteracitet?
  • Vad borde vara den grundläggande vuxenutbildningens mål när det gäller detta?
  • Vad borde utbildningen innehålla och hur skulle den kunna utformas?

Alfabetiseringsundervisningen och vardagens krav på litteracitet (136 Kb)

Kompetensutveckling för sfi lärare (2005)
Lärarhögskolan i Stockholm
Myndigheten för skolutveckling

Mycket material inom sfi, både förproducerat och egentillverkat, bygger på bilder. Men vad vet vi om hur detta bildmaterial uppfattas? Det vi med våra ”västerländska” ögon ser är kanske något helt eller delvis annat än vad människor uppväxta i andra kulturella kontexter ser? Vad behöver man kunna för att kunna avläsa en bild på ”rätt” sätt?

Qarin Franker diskuterar i denna artikel den komplicerade undervisnings- och inlärningssituation som många lärare och kursdeltagare inom alfabetiseringsundervisning och inom viss sfi-undervisning står inför. Hon visar också utifrån ett konkret exempel vilka olika krav på en utvecklad bildtolkningsförmåga några vanliga bilder ställer.

Bildspråk ur olika synvinklar - en problematisering av bilder i alfabetiseringsundervisning (449 Kb)

Doktorsavhandling, 2011
Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

Qarin Frankers avhandling består av två studier och inleds av en kunskapsöversikt, Att utveckla litteracitet i vuxen ålder alfabetisering i en tvåspråkig kontext, där internationell och nordisk forskning om vuxnas litteracitet presenteras. Franker granskar även didaktisk praktik inom alfabetiseringsområdet. 

I den första av de två studierna fokuserar Franker på lärarnas uppfattningar och val av visuellt material för andraspråks- och alfabetiseringsundervsining. Den andra studien undersöker och jämför, på gruppnivå, hur vuxna andraspråkinlärare (med och utan formell skolerfarenhet) interagerar med och uppfattar ett antal svenska valaffischer. 

Litteracitet och visuella texter – Studier om lärare och kortutbildade deltagare i sfi

 

Kontakt

Om du har frågor kring undervisning av kortutbildade är du varmt välkommen att ta kontakt med vår medarbetare med sfi som ansvarsområde.

Om du har problem med någon av pdf-filerna går det bra att kontakta vår webbredaktör.

Ansvarsområde sfi
Webbredaktör för NC
På denna sida