Bildning och kunskap hyllas i Blå hallen

Den 29 september är det dags för Stockholms universitets årliga installations- och promotionshögtid i Blå hallen i Stockholms stadshus – den mest traditionsomgärdade av de akademiska ceremonierna. Vid högtiden uppmärksammas såväl nyblivna doktorer som nya professorer och hedersdoktorer.

Lagerkransen – en symbol för den akademiska friheten. På bilden banketten efter promotionshögtiden 2019. Foto: Ingmarie Andersson/Stockholms universitet

Bland de gemensamma akademiska traditionerna hos universitet och lärosäten i Sverige är professorsinstallationen och doktorspromotionen de främsta, båda med anor från medeltiden.

– Högtiden är betydelsefull eftersom hela bredden av universitetets prestationer under det gångna läsåret visas upp vid ett och samma tillfälle. Det är ett högtidligt sätt att hylla bildning och kunskap, något som känns extra angeläget i dessa tider av faktaresistens, säger Anne Heikkinen Sandberg, ceremonimästare vid Rektors kansli.

158 nya doktorer och 35 nya professorer deltar

Under Stockholms universitets ceremoni i Stockholms stadshus promoveras de som det senaste året disputerat vid universitetet. I år är det 158 nya doktorer som deltar vid högtiden. Dessutom installeras 35 nya professorer.

Love Dalén, professor vid Zoologiska institutionen. Foto: Sören Andersson

Till promotionshögtiderna bjuds också de personer som doktorerade för 50 år sedan vid Stockholms universitet för att nu promoveras till vad som kallas jubeldoktorer. Även rektors guldmedaljer och det pedagogiska priset Årets lärare kommer att delas ut.

Installationsföreläsningen hålls av Love Dalén, professor i evolutionär genomik vid Zoologiska institutionen.

Kollage av de tio hedersdoktorerna 2023.
Hedersdoktorer vid Stockholms universitet 2023: Janet Thornton, Peter Sarnak, Susanne Ljung, Susan Vroman, Jan Ellenberg, Jim Albrecht, Janet Gornick, Ian Brooks, Birke Häcker, Richard Dyer. Photo: EMBL, New York Photo Store, Peter Jönsson, Privat, EMBL, Privat, The City University of New York, Privat, Laurenz Bostedt, Greg Funnell.

Tio nya hedersdoktorer

Vid högtiden promoveras också tio hedersdoktorer. De är personer som på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets verksamhet inom forskning och utbildning. Ett hedersdoktorat är ett uttryck för universitetets uppskattning av framstående insatser inom något av universitetets verksamhetsområden. Den utsedde hedersdoktorn ska ha anknytning till Stockholms universitet eller i något avseende ha bidragit till universitetets verksamhet. Årets tio hedersdoktorer är: Jim Albrecht, Ian Brooks, Richard Dyer, Jan Ellenberg, Janet Gornick, Birke Häcker, Susanne Ljung, Peter Sarnak, Janet M. Thornton och Susan Vroman.

Högtiden direktsänds

2023 års Installations- och promotionshögtid äger rum fredag den 29 september kl 17.00 i Stockholms stadshus. Ceremonin direktsänds här.

Den årliga installations- och promotionshögtiden äger rum i Blå hallen i Stockholms stadshus fredagen den 29 september. Foto: Ingmarie Andersson

Mer läsning

Stockholms universitets hedersdoktorer 2023

Gå på föreläsning med årets hedersdoktorer 2023

Expertlista: Forskare vid Stockholms universitet som kan svara på frågor om högtider, ceremonier och ritualer.

Universitetets guldmedaljer

Pedagogiska priset Åres lärare