Bildningspodden lanserar aktualitetsmagasin

Sedan starten 2015 har Bildningspodden blivit en av landets mest populära historie-och forskningspoddar. Nu lanseras Studio Anekdot, ett samtalsmagasin som lyfter aktuella händelser och samtida fenomen.

Bildningsmagasinet Anekdot, som producerar podcasten Bildningspodden, stärker upp verksamheten med ytterligare en satsning – den samtidkommenterande podcasten Studio Anekdot, där forskare från hela landet diskuterar samtida händelser och fenomen. I fördjupande samtal får Sveriges främsta forskare nyansera brinnande debatter, ge bakgrunder till aktuella konflikter och analysera samtida tendenser.

Samtalen leds av Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och ny redaktionsmedlem på Anekdot.

Frida Beckman programleder Studio Anekdot. Foto: Magnus Bremmer

– I podden vill vi fånga upp det som folk kanske ser rusa förbi i nyhetsflödet och reda ut det med hjälp av forskare. Det här är en fantastisk möjlighet att använda deras fördjupande perspektiv för att försöka förstå omvärlden.

Idag släpps det första avsnittet, ”Elfte september – 20 år senare”. Attacken mot USA den elfte september 2001 räknas som ett av de största terrorattentaten i världshistorien och blev startskottet för det som brukar kallas ”kriget mot terrorismen”. Men påverkas vår samtid fortfarande av händelserna den elfte september? Vilka sociala, kulturella och politiska efterverkningar fick terrorattentaten? Och hur hänger det ihop med USA:s uttåg ur Afghanistan precis 20 år senare?

Premiäravsnittet gästas av islamforskaren Mohammad Fazlhashemi, litteraturvetaren och kulturskribenten Stefan Jonsson samt statsvetaren och USA-experten Frida Stranne.

– Den här trion är ett bra exempel på vad vi vill göra i Studio Anekdot. Tre forskare från olika akademiska discipliner som förklarar en händelse som har präglat vår samtid, menar Frida Beckman.

Satsningen är en systerpodd till den folkbildande podcasten Bildningspodden, och kommer att publiceras en gång i månaden i Bildningspoddens kanal. Medan Bildningspodden fokuserar på historiska händelser och personer så ska Anekdot stå för det samtida perspektivet.

– Humanioraforskare är plågsamt undanskymda i samtidsdebatten. Det känns därför både viktigt och roligt att Anekdot nu kan lansera ett samtalsmagasin där vår tids viktigaste frågor får belysas av forskare med en enorm kunskap om människan, samhället och historien, som annars alltför sällan får utrymme i de här delarna av medielandskapet. Studio Anekdot blir dessutom ett naturligt, efterlängtat komplement till Bildningspoddens mer tidlösa samtal, säger Magnus Bremmer, chefredaktör för bildningsmagasinet Anekdot.

Anekdotmagasinet är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien.

– Poddformatet har blivit mycket framgångsrikt och nått ut till en stor publik. Det glädjer oss självklart mycket. Det är viktigt att vi hela tiden ligger i framkant och finner nya vägar att nå ut brett med humanistisk forskning. Genom att komplettera med Studio Anekdot kommer vi att kunna visa på ytterligare forskningsområden med hög aktualitet och samhällsrelevans, menar Elisabeth Wåghäll Nivre, dekan för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.

Bakgrundsinformation

Om Anekdot

Anekdot är det digitala bildningsmagasinet där Sveriges bästa humanioraforskare berättar, förklarar och fördjupar. Magasinet lanserades i februari 2019 som en redaktionell utveckling av Bildningspodden, en folkbildande podcast som hade premiär redan 2015 och sedan dess hunnit bli en av landets populäraste poddar i sin genre. Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Redaktionen sitter på Stockholms universitets campus.