Högtidligt firande i Aula Magna

Fantastiskt, högtidligt och stort. Så beskriver några av deltagarna firandet i Aula Magna, där studenter som tagit examen på avancerad nivå under höstterminen mottog sina diplom.

Studenter står på rad på en scen och håller upp sina diplom.
Studenter som tagit examen på avancerad nivå firade i Aula Magna. Foto: Rickard Kilström

Runt 450 personer med magister- master- eller annan examen på avancerad nivå deltog i fredagens magisterpromotion i Aula Magna. Tillsammans med nära och kära firades de examinerade med pompa och ståt.

Examen blir verklighet

Två studenter som deltog i ceremonin var Jeanette Lindstein och Katarina Paulsson. Båda har läst till speciallärare och blev klara i höstas.

– Det känns fantastiskt och stort att vara här, säger Jeanette. Det är fint att träffa sina kurskamrater igen och avsluta studietiden på detta sätt. Examen känns mer verklig när man får diplomet i handen.

Jeanette Lindstein och Katarina Paulsson. Foto: Sofie Trosell

Ceremonin ramades in av sång och musik från Stockholms universitetskör och en brasskvintett från Kungliga Musikhögskolan.

– Det var en högtidlig ceremoni, säger Katarina, man känner sig verkligen uppmärksammad. Jag hade inte räknat med framträdanden så det var extra fint att känna att de spelar och sjunger för oss.

En milstolpe för universitetet och för studenten

Prorektor Clas Hättestrand gratulerade studenterna till deras examen och betonade i sitt välkomsttal att detta är en viktig milstolpe både för dem och för universitetet. Han underströk att de examinerade studenterna är de viktigaste och främsta bärarna av kunskap från universitetet.

– Genom det ni har tillägnat er under utbildningen kommer ni att bidra till ett bättre samhälle och på en vetenskaplig grund hjälpa till att lösa både dagens och morgondagens utmaningar.

Stockholms universitets studentkårs vice ordförande Alicia Dickner önskade dem lycka till.

–  Dina möjligheter är oändliga. Du kan vara vem du vill, göra vad du vill och, viktigast av allt, tänka vilka tankar du vill. Jag hoppas att er tid här på Stockholms universitet har gett er framtidstro, en övertygelse om sanningen och tillit till samhället och varandra.

Ser fram emot framtiden

Erik Lopez. Foto: Sofie Trosell

På plats var också Erik Lopez, en internationell student som nyligen avslutade sin examen från masterprogrammet i design för kreativ och immersiv teknik. Erik lämnade vänner och familj i USA för att studera vid Stockholms universitet i två år.

– Jag tyckte mycket om ceremonin och det känns fantastiskt att nu ha min examen. Jag har arbetat hårt i två år och nu har jag nått mitt mål. Jag ser verkligen fram emot framtiden!

Fortsätt att hålla kontakten med universitetet

– Under studietiden vet man oftast vad som kommer härnäst. Från och med nu kanske vägen framåt inte är lika tydlig. Men du har läst reseböckerna, lärt dig att läsa kartan och använda kompassen – din examen ger dig oändliga möjligheter.

Så inledde alumnsamordnaren Karin Bohlin Folcker sitt avslutningstal där hon uppmanade alla studenter att fortsätta hålla kontakten med sitt alma mater.

– Och välkommen tillbaka att fylla på med ny kunskap – livslångt lärande är viktigare än någonsin.

Promotorerna delade ut diplom

Fakulteternas gratulationer och välgångshälsningar framfördes av promotorerna, de som utsetts av respektive fakultet för att dela ut diplomen till närvarande: Jane Reichel, dekan för Juridiska fakulteten, Laura Álvarez López, vicedekan för Humanistiska fakulteten, Lena Hübner, vicedekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten, och Regina Lindborg, sektionsdekan för Naturvetenskapliga fakulteten.

OM MAGISTERPROMOTIONEN

• Högtiden var uppdelad i två ceremonier; en för samhällsvetenskapliga fakulteten och en för den juridiska fakulteten, humanistiska fakulteten och naturvetenskapliga fakulteten. Studentmarskalkar från universitetets olika studentkårer och fakultetsföreningar bidrog till ceremoniernas genomförande.
  • Promotionstraditionerna går ända bak till medeltidens europeiska universitet. Med promotion (av latinets promovere ’befordra’) menas den ceremoni, då ett universitet under högtidliga former överlämnar yttre tecken på den nya värdigheten som magister eller doktor.

Läs mer om Magisterpromotionen