Jens Christian Moesgaard tilldelades Gunnar Holst-medaljen 2020

Gunnar Holst-medaljen delas ut av Rut och Bengt Holméns stiftelse för numismatik i Göteborg. På grund av coronapandemin så har utdelningen med tillhörande evenemang blivit försenat i två år. I anslutning till utdelningen av medaljen så kommer J.C. Moesgaard att hålla en föreläsningsserie.

Måndagen den 9 maj 2022 - Göteborg:
15:00 Föreläsning på Göteborgs universitet på temat Vikingarnas mynt i Normandie.
Lokal: Sal J431 på plan 4 i Humanisten, Renströmsgatan 6.

19:00 Göteborg Numismatiska Förenings månadsmöte – föreläsning på temat Glimtar ur tre vikingaliv berättade genom myntfynd: Saint-Pierre-des-Fleurs (Normandie), Grisebjerggård (Själland), Häljarp (Skåne).

Tisdagen den 10 maj 2022 - Växjö:
15:15 Föreläsning som ett Högre seminarium i sal H1206 i centralbyggnaden på Linnéuniversitetet, Växjö, på temat Glimtar ur tre vikingaliv berättade genom myntfynd: Saint-Pierre-des-Fleurs (Normandie), Grisebjerggård (Själland), Häljarp (Skåne).

Onsdagen den 11 maj 2022 - Lund:
16:00 Föreläsning i Kyrksalen på Historiska museet i Lund på temat Kaos eller ordning? Myntningen i Lund under 1000-talet.

Torsdagen den 9 juni 2022:
15:15 Föreläsning via Zoom på temat Kaos eller ordning? Myntningen i Lund under 1000-talet för Linnéuniversitetets Medeltidsseminarium.