Litteraturprofessor Frida Beckman leder nya Studio Anekdot

Bildningspodden lanserar det nya aktualitetsmagasinet Studio Anekdot.

Frida Beckman. Foto: Ingmarie Andersson.

Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap vid Instituitonen för kultur och estetik, ser fram emot att få erbjuda fördjupande och problematiserande perspektiv på dagsaktuella händelser.

Tanken är att vi ska brygga över de fördjupande historiska perspektiven som Bildningspodden har, med de samtida, dagsaktuella frågeställnigarna som dyker upp i media.

säger Frida Beckman inför lanseringen av Studio Anekdot.

Det är en fantastisk möjlighet att få forskares perspektiv på aktuella händelser, säger Frida Beckman. Humaniora möjliggör också förståelse på ett djupare plan, förklarar professor Beckman. Det första avsnittet av aktualitetsmagasinet kommer att handla om terrordåden den 11 september.

Hör mer om det nya aktualitetsmagasinet

Det nya aktualitetsmagasinet Studio Anekdot

Den samtidskommenterande podcasten Studio Anekdot är den senaste satsningen som görs av Bildningsmagasinet Anekdot, som även producerar podcasten Bildningspodden. I Studio Anekdot diskuterar framstående forskare från hela landet dagsaktuella frågeställningar, händelser och fenomen. I podden kommer forskarna nyansera debatter, ge bakgrunder till aktuella konflikter och analysera samtida tendenser.

Samtalen leds av Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och ny redaktionsmedlem på Bildningsmagasinet Anekdot.

Läs mer om Studio Anekdot

Om Studio Anekdot på Stockholms universitet webb

Första avsnittet: "Elfte september – tjugo år senare"

Hur ska vi förstå den 11 september nu 20 år senare? Hur hänger händelserna ihop med en historisk händelsekedja? Vilken betydelse hade mediernas livesändningar, som flyttade in attentatet i folks vardagsrum? Och hur hänger händelserna för 20 år sedan egentligen ihop med dagens händelser, då USA:s gör sitt uttåg ur Afghanistan?

Hör premiäravsnittet av Studio Anekdot här