Riana Harvey utses till årets Global Swede

Utmärkelsen “Global Swede Award” delas ut för att uppmärksamma internationella studenter som utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet. Årets pristagare vid Stockholms universitet är Riana Harvey från Storbritannien.

Riana Harvey

Riana Harvey studerar europeisk immaterialrätt och har blivit nominerad av Stockholms universitet. Hon kommer från Cambridge i Storbritannien och har sedan september 2020 studerat European Intellectual Property Law vid Stockholms universitet.

Digital ceremoni för pristagarna

Utrikesdepartementet och Svenska Institutet står bakom utmärkelsen Global Swede. Riana Harvey och de andra utländska studenter vid svenska lärosäten som tilldelas utmärkelsen uppmärksammades den 28 maj 2021 vid en digital ceremoni där statsrådet Anna Hallberg och Svenska Institutets chef Madeleine Sjöstedt talade.

Läs intervju med Riana Harvey och motiveringen till att hon tilldelas utmärkelsen (på engelska).