Sarah Holst Kjaer bakom sociokulturellt experiment i danskt realityprogram

ERG:s etnolog Sarah Holst Kjaer har medverkat som expert i, och bakom kulisserna på, den andra säsongen av det danska realityprogrammet "Mit hemmelige match".

Formen för programmet är ett sociokulturellt experiment, utformat av Sarah Holst Kjaer, där deltagarna bor tillsammans utan tillgång till sociala medier i 30 dagar. I kollektivet får de lära sig om vardagens praktiker och de symboliska betydelserna av mäns och kvinnors relationer.

Sarah Holst Kjaer. Foto: Snefrid Holst Vallentin.

Programmet, som går att se från Sverige på Danmarks Radios streamingkanal DR3, hade premiär den 5 maj 2021. Med över 150.000 tittare under de första två veckorna fungerar det som en populärvetenskaplig presentation av flera av Holst Kjaers expertområden: romantisk kärlek, heteronormativitet, vardagens materialitet och symboliska betydelse.

Mer information om programmet på DR:s webbplats