Stort intresse för kurs om Nato

I dagarna har 50 antagna bland totalt närmare 550 sökande startat kursen ”En introduktion till Nato” – den enda högskolekursen om Nato som ges i Sverige.

Natoflagga
Foto: Erika Tasnadi/Mostphotos

Ansvarig för kursen är Magnus Petersson, professor i internationella relationer vid Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer.

Magnus Petersson
Magnus Petersson. Foto: Gabriel Holmbom

– Intresset för det nuvarande säkerhetspolitiska läget och Sveriges ansökan om medlemskap är påtagligt. Det har ju pratats mycket om detta i den offentliga debatten sedan Rysslands stora anfall mot Ukraina i februari -22. Och eftersom Sverige inte har varit Natomedlem så är det inte så många som kan så mycket om Nato. Det finns ett stort behov av kunskap, konstaterar han.

Vad lär man sig på kursen?

– På universitet bidrar vi med att sätta Nato i ett bredare och djupare sammanhang, inte bara i ett här och nu-perspektiv. Kursen diskuterar Nato utifrån ett historiskt perspektiv: varför kom Nato till under Kalla kriget? Hur har alliansen utvecklats sedan dess? Vi breddar diskussionen och pratar om vad en allians är och vilka teorier som finns om allianser. Det gör att man förstår Natos utveckling bättre.

– Kursen har olika teman, dels är den kronologiskt uppbyggd, från Kalla kriget. Och dels är den tematiskt upplagd med frågor som varit viktiga för Nato, som kärnvapen och utvidgningspolitiken. Vi har även ett block om Natos militära operationer i forna Jugoslavien och Afghanistan. Och ett tema om Sverige och Nato, både Sveriges förhållande till Nato från ett historiskt perspektiv och situationen idag.

Vad kan Sverige bidra med i Nato?

– Innan vi sökte om medlemskap hade vi varit en av Natos viktigaste partners sedan 1994 och deltagit i operationer i Bosnien, Kosovo och Afghanistan. Jag ser det som en gradvis process. Vi har successivt närmat oss Nato under en lång period.

– Det viktigaste att bidra med är att ha ett eget starkt försvar. Sverige har dragit ner på sitt försvar sedan Kalla krigets slut, som behöver byggas upp igen.

Vilka utmaningar ser du med medlemskapet?

– Att vi behöver tänka om från ett starkt nationellt försvartänkande till att vi ska försvara hela alliansen. Fokus är att försvara alliansen, inte bara landet.

Hur kan det se ut?

– Några konkreta exempel på alliansförsvar är att skicka militära förband till Baltikum. Och att ha flygoperationer tillsammans med andra Natoländer över Baltikum och Island, som inte har egna flygvapen. Sådana bidrag förväntas vi göra.

Kursen ”En introduktion till Nato” ges på distans och startar igen hösten 2024. Den varvas med kursen ”Svensk säkerhetspolitik” som ges på våren.

Magnus Petersson forskar om Nato utifrån historiska och samtida perspektiv. Läs mer om hans forskning.