Studera utomlands med Civis blandade intensivprogram

CIVIS lanserar mer än 50 nya BIP:er, som gör det möjligt för dig att lära tillsammans med studenter från hela Europa. Dessa program kombinerar online-utbildning med korta perioder utomlands.

Studera utomlands med Civis. Fotograf: Jens Olof Lasthein
Fotograf: Jens Olof Lasthein

Blended Intensive Programmes (BIP) är ett nytt format för Erasmus+-mobilitet som är öppet för studenter från alla Civis-medlemsuniversitet. Varje Civis-BIP kombinerar digitalt lärande med ett kortare studiemoment på plats vid ett annat Civis-universitet. BIP innebär alltså nya möjligheter till internationella studier. Antagna studenter ska ansöka om ett Erasmusstipendium för sitt deltagande i en kort blandad mobilitet om behörighetskraven uppfylls. Mer information om Erasmusstipendium för blandad mobilitet.

Hur ansöker jag till en Civis BIP?

Som student på Stockholms universitet har du möjlighet att ansöka till ett Civis BIP. Tänk dock att det finns behörighetskrav för att delta och att speciella krav gäller avgiftsskyldiga internationella studenter. För att säkerställa att du har behörighet att delta i en Erasmusmobilitet, till exempel att du kan tillgodoräkna dig kursen på Stockholms universitet , måste du i första hand kontakta studievägledaren eller utbyteskoordinatorn på din institution.
Alla BIP-ansökningar sker via Civis mobilitetsportal, som du når direkt från Civis kurskatalog. Sistan ansökningsdatum är den 7 november.

Mer information om Civis BIP finns att läsa på Civis webbsidan: CIVIS Blended Intensive Programmes och Q&A on Blended Intensive Programmes.

Explore the catalogue of CIVIS courses

CIVIS BIP-er är inriktade på 5 olika fokusområden:

Health
Cities, territories and mobilities
Digital and technological transformation
Climate, environment and energy
Society, culture, heritage

Kontakt och mer information

Kontakta utbyteskoordinator på din institution för att säkerställa att du fyller alla behörighetskrav. Kontaktuppgifter hittar du på sidan: Utbyteskoordinatorer vid institutionerna.
Se SU:s webb om Civis-kurser för mer information .
Se www.su.se/erasmusutbyte för information om Erasmusstipendium.

Vad är Civis?

Civis – European Civic University Alliance är ett samarbete inom Erasmus+ som sammanför över 470 000 studenter vid elva olika universitet i Europa.
Läs mer om CIVIS for students (webbsida på engelska)
Praktisk information om Civis för studenter vid Stockholms universitet.