>> Boka din resa online


Alla medarbetare vid Stockholms universitet som har en månadsanställning har en automatisk inloggning (via SSO) till Amex GBT:s onlineverktyg, NEO.

Har du inte en månadsanställning och behöver boka en resa, vänd dig till resefunktionen på din institution.

OBS! Ej möjligt att boka SJ-tågresor mellan 16–27 april hos Amex GBT

 

Kontakta Amex GBT
 

Teknisk support (NEO)

  • Välj knappval: 1 för teknisk support i NEO onlinebokning
    Telefon: 08-502 522 67
    Öppettider: måndag–fredag kl. 08.00–17.00

Traveler Care (personlig service)

Prislista

Amex GBT:s prislista (159 Kb)

 

Information om bokning via Amex GBT

Skillnad mellan NEO (onlinebokningsverktyget) och Traveler Care (personlig service), exempel:

  • Bokning via personlig service kan inte bokas av i NEO men syns där (ej tågbokningar).
  • Bokning via NEO kan personlig service boka om och boka av. Går ej sedan att själv göra nya ändringar i NEO.
  • Bokning via NEO kan bokas om och bokas av i NEO ända fram till avresan (ej tågbokningar).
  • Gästbokning via personlig service görs via formulär för gästbokning. Du finner det under kontakta Amex GBT.
  • Flygtaxi kan endast bokas via personlig service (kommer i NEO under 2024).
  • Nattåg kan endast bokas via personlig service.
  • Komplexa resor och rundresor bokas via personlig service.
     

Tågresor utrikes

Bokning av tåg utrikes görs via Traveler Care (personlig service):

  1. Var ute i god tid. Biljetter släpps dock vanligtvis två månader innan avresa.
  2. E-posta din bokning till se.travel@amexgbt.com.
  3. Skriv ”Utrikes tågresa” i ämnesraden.

Genom att e-posta underlättar det för resebyrån att söka fram de bästa alternativen för din tågresa. Observera att bokning av utrikes tåg kan ha längre handläggningstid då det är olika förutsättningar i olika länder.  
 

Proactive Traveler Care

För dig som resenär betyder det, att om ditt flyg blir inställt, över 60 minuters fördröjt eller potentiell missad anslutning, skickas automatiskt ett meddelande via e-post och SMS till dig som resenär.

  • Du svarar JA, om du behöver hjälp.
  • En av våra resesäljare meddelas och kontaktar dig med ett telefonsamtal.
  • Du blir också kontaktad via Amex GBT Mobilappen.
     

Amex GBT mobilapp

I denna app får du all viktig reseinformation samt kontaktinformation tillgänglig på ett ställe i din mobiltelefon och du kan boka din resa via NEO i appen. Du kan också chatta med Amex GBT via appen.

Instruktion

  • Ladda ned appen “AMEX GBT Mobile” i App Store eller Google Play genom att söka efter "AMEX GBT Mobile".
  • Skapa ditt login-namn och lösenord som du själv önskar.
  • Det är viktigt att du skriver in Stockholms universitets e-postadress (su.se).
  • För att du ska kunna boka din resa via appen, ber vi dig följa den instruktion som du får när du klickar på ”Boka din resa”.
  • Logga in till NEO.
  • Gå till din profil och öppna din profil.
  • I botten av din profil står det att du kan lägga till en app.
  • Klicka och skanna in den QR-koden som kommer upp.
  • Klicka på "Aktivera".
  • Nu kan du boka!
     

Bra att veta

  • Hotell
    I Sverige, boka alltid hotell som är upphandlade av Kammarkollegiet; de är markerade med ”tre hjärtan” samt ”SU rate”.

    För resor utanför Sverige ta alltid med dig ett betalkort – e-voucher utfärdas alltid, men vid utrikesresor kan hotellet ändå neka och kräva betalning på plats.

  • Flyg
    Flygbolag upphandlade av Kammarkollegiet ska bokas i första hand. Dessa är markerade, hos Amex GBT, med ”tre hjärtan”. De är kopplade till Diners TAC-resekonto. 

    För bokning med lågkostnadsflygbolag, ex. Easyjet, krävs ett betalkort för att kunna boka din resa. Ersättningen begärs sedan mot kvitto i Primula.

    Det finns flygbolag som inte accepterar Diners TAC-resekonto som betalningsmetod. Det betyder att först efter resan är bokad kommer du få ett meddelande om att ett betalkort måste läggas in i Profilen för att bokningen ska godkännas. Ersättningen begärs sedan mot kvitto i Primula.

    Bokning ”Enligt policy” betyder att det är en godkänd klass, dvs. ekonomiklass.

  • Allmänt
    Profilen ska uppdateras och stämma överens med passet. Alla namn ska vara rättstavade.

    Viktigt att mobilnummer finns med i profilen.

    Uppdatera ditt betalkort i din profil, om du ska boka lågkostnadsflygbolag. Acceptera ”privacy statement” i din profil.

    För mer komplexa bokningar som inte kan beställas via NEO (till exempel flygningar där returresa inte är från samma flygplats) eller för hjälp med ombokning/avbokning av redan påbörjad resa, oavsett om den beställts via NEO eller via personlig service, kontakta Traveler Care.
     

Behörigheter

Nedan behörigheter finns på er institution/avdelning.  

  • Profiladministratörer (Admin suite)

    Tilldelar behörighet för resebeställare och gästbokare. Gäller endast månadsanställda.

    Vid behov av manuell profil för t.ex. stipendiat, konsult eller timanställd person, kontakta yvonne.samuelsson@su.se. Uppgifter skickas in enligt nedan:
       – namn enligt passet
       – SUKAT-användarnamn
       – e-postadress
       – födelsedata.

  • Resebeställare
    Personen kan boka resor för andra medarbetare på sin institution i NEO Online. Kan även ändra i profilen för resenären.

  • Gästbokare
    Personen kan boka gäster (ex. externa föreläsare) i NEO Online.

  • Administratör följesedlar i portalen
    Följesedeln kan nås via portalen (online) för de som tilldelas den behörigheten. Denna behörighet/roll kan då se er institutions följesedlar.

Följesedlar

Förklaringar till följesedel.
 
Förklaringar till ändamål med resan.

 

FAQ

  • Hur ska mina biljetter och dokument levereras?
    Elektroniska biljetter kommer att utfärdas som standard.
     
  • Vilken typ av bekräftelser på resor kan jag förvänta mig?
    Du får ett mejl med bekräftelse på din beställning varje gång en resa görs. Observera att du bör kontrollera bekräftelsen som du tar emot, så att den stämmer med den bokning du har gjort.
     
  • Hur kommer mina resor att debiteras?
    Flyg, tåg, hotell, bilhyra, flygbussar, flygtaxi och Arlanda Express kommer att debiteras institutionen/avdelningens resekonto/faktura till Stockholms universitet. Du betalar själv med ditt kreditkort, om du bokar ett lågkostnadsflygbolag i NEO, då vissa flygbolag inte accepterar betalning med Diners Tac-resekonto.
     
  • Vem ska jag kontakta om jag vill lämna synpunkter till AMEX GBT?
    Vänligen kontakta Traveler Care så fort som möjligt om du behöver göra en reklamation eller ge beröm för god service. De återkopplar senast inom 5 arbetsdagar (eller 10 arbetsdagar, om det är leverantörsrelaterat).
     
  • Vad gör jag om jag behöver få en återbetalning?
    Om du har bokat av i NEO, kommer resan att automatiskt återbetalas enligt biljettens regel.
    Var vänlig och skicka ett mejl eller ring till Traveler Care så snart som möjligt så att återbetalningsprocessen kan startas.

 

Introduktionsfilmer

NEO Online för alla resenärer och resebeställare.

Du är välkommen att delta i Amex GBT:s öppna online introduktioner.