Ett av Erasmus+ prioriterade mål är att vara mer inkluderande. Det ska bli lättare att delta i programmet så att studenter som annars inte skulle delta kan dra nytta av programmets möjligheter. Virtuella och blandade mobilitetsformer skapar nya möjligheter till gemensamma utbildningssamarbeten med universitetets partnerlärosäten.

Mobiliteter inom Erasmusprogrammet

Utbytesstudier En eller två terminer (2 – 12 månader)
Blandad mobilitet

Fysisk mobilitet (5 – 30 dagar) + virtuell komponent innan, under eller efter fysisk mobilitet.

  • Minst 3 ECTS

Blandat intensivprogram

Fysisk mobilitet (5 – 30 dagar) + virtuell komponent innan, under eller efter fysisk mobilitet.

  • Minst 3 ECTS
  • Minst 3 Lärosäten
  • Minst 15 deltagare som reser
Kortmobilitet doktorander Fysisk mobilitet för studier/praktik (5 – 30 dagar)

 

Administration av studentmobilitet inom Erasmusprogrammet

Information om hantering i Ladok hittar ni på Ladokmaterial - Utbytesstudier

Mobilitetsform Ansvarig för mobiliteten Handläggning
Utbytesstudier

Institutionen/Studentavdelningen              

Institutionen/Studentavdelningen tar emot nominering/ansökan och handlägger de egna mobiliteterna. Studenten antas och registreras på ett utbytestillfälle av ansvarig insitution.

Blandat intensivprogram

Institution Studenten antas och registreras på ett utbytestillfälle vid SU (alternativt att varje lärosäte registrerar och formellt examinerar sina egna studenter, beroende på överenskommelsen inom BIP-samarbetet).
Kortmobilitet doktorander (som student/praktikan) Institutionen/Studentavdelningen 

Studenten antas och registreras på ett utbytestillfälle - vid utbytesstudier. 

Att ta emot en doktorand

 

Etablering i Ladok

När en utbytesstudent fått antagningsbesked ska studenten etableras, kopplas till avtalet och antas i Ladok.

Engångskoder till studenter med T-number

IT-avdelningen kan göra utskicket av engångskoder vid större grupper (mer än 10).
Vänligen skicka in en Excel-lista med T-nummer, e-postadresser och för- och efternamn till studenterna samt ett önskat datum för utskicket. Ärende måste skickas in 2 veckor innan detta datum.  

Listan bifogas i ett ärende i Serviceportalen via följande formulär: Serviceportalen 
(Om länken inte fungerar, kopiera den och klistra in i din webbläsare.)

Välj 

  • distans på frågan var kursen ska ske.
  • Datum för terminsstart för startdatum

Engångskoder kan bara ges till tillitsnivå 1. Studenter kommer därmed inte har tillgång till tjänster som kräver tillitsnivå 2.

Kommunikation till studenterna
Skicka gärna instruktioner om hur studenterna aktiverar sitt universitetskonto med en engångskod som finns här: Serviceportalen.

Försäkring

Beroende på vilken mobilitetsform studenten deltar i gäller olika försäkringsskydd under förutsättning att försäkringsvillkoren uppfylls. För försäkringsvillkoren se Kammarkollegiets webbplats. 

Mobilitetsform Försäkring
Utbytesstudier Student-IN
Blandad mobilitet

Student-IN under fysiska delen

Blandat intensivprogram

Student-IN under fysiska delen

Kortmobilitet doktorander (som student)   Student-IN (vid registrering på kurs)

 

Tillgång till Studenthälsan
Inresande studenter och doktorander som är inskrivna vid SU får tillgång till Studenthälsans tjänster oavsett om de är på plats eller deltar i virtuell mobilitet. 

Tillgång till universitetsbiblioteket
Inresande studenter och doktorander som är registrerade vid SU får ett universitetskonto genom vilket de får tillgång till bibliotekets e-resurser.

Inresande studenter och doktorander som enbart deltar i virtuell mobilitet kommer inte kunna ta del av den tryckta samlingen på grund av att SUB inte skickar böcker till distansstudenter.