Emelie Hedvig Westberg BernemyrAdjunkt
Om mig
Adjunkt
Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning
Jag är Licentiat i Förskoledidaktik och Adjunkt på Förskollärarprogrammet sedan 2015.
Undervisning
Jag undervisar för närvarande i följande kurser i Förskollärarprogrammet:
Termin 2:
- Verksamhetsförlagd utbildning, VFU II
- Förskoledidaktik med inriktning mot estetik och etik
Termin 4:
- Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV
Termin 6
- Lek i förskolan – möten och meningsskapande
- Verksamhetsförlagd utbildning, VFU V
- Dokumentation, bedömning och kvalitetsarbete
Termin 7:
- Självständigt arbete
Jag undervisar för närvarande i följande kurs i projektet "Fler vägar in":
- Förskolans uppdrag och pedagogiska miljöer
Jag har tidigare undervisat i följande kurser:
- Förskolans uppdrag och pedagogiska miljöer (termin 1)
- Verksamhetsförlagd utbildning, VFU I (termin 1)
- Pedagogisk dokumentation, etik och läroplansteori (termin 2)
- Verksamhetsförlagd utbildning, VFU III (termin 3)
Min erfarenhet inom förskolans verksamhet och utbildning:
2003-2009 arbetade jag till och från som barnskötare på olika förskolor, med extra ansvar för barn i åldern 3-4år.
2009 tog jag förskollärarexamen och därefter arbetade jag i rollen som förskollärare i barngrupp 2009-2013, med extra ansvar för barn i åldern 1-2år och 4-6år.
2010-2013 var jag utöver min förskollärartjänst även till viss del ansvarig för pedagogiskt nätverk för utbildade förskollärare inom kommunen, men även till viss del ansvarig för det interna pedagogiska nätverket för all verksam pedagogisk personal inom den egna förskoleenheten.
2013-2015 arbetade jag 20% som pedagogisk utvecklare för 5 förskolor i en förskoleenhet parallellt med 80% studier inom förskoleforskning.
Min erfarenhet inom barn- och ungdomsverksamhet:
Scoutassisent för barn i åldern 7-9 år under 1års tid.
Ledsagare för barn och ungdom i åldern 8-12år inom familjecentraler samt barnskötare på helg-gruppboende för barn i åldern 7-12år.
Bedriver för närvarande friidrottsträning för barn födda 2014, ihop med andra föräldrar, genom ett av Sveriges idrottsförbund.
Relevanta studier för förskolläraryrket och för akademiska studier:
2005-2009: Förskollärarutbildning med inriktning utforskandets pedagogik - dialog Reggio Emilia
2003-2009: Litteratur och drama under 1år på Södertörns högskola. Spanska på grundnivå under 3 mån i Madrid. Pedagogik, Sociologi och Psykologi 6 mån vid Otago University på Nya Zeeland.
2010: Utforskandets pedagogik, inom min förskollärartjänst, 2 veckor vid Malaguzzi centret i Reggio Emilia i norra Italien.
2011-2014: 2,5 års Licentitatstudier, forskarskola för förskollärare, inom förskoledidaktik vid BUV (och i samarbete med Uppsala universitet och Högskolan i Dalarna). Statlig satsning med fokus på matematik, naturvetenskap, utforskande och literacy.
2013: En veckas studier utforskandets pedagogik vid Malaguzzi centret i Reggio Emilia, genom Forskarskola för förskollärare vid BUV.
UL1 (universitetsutbildning för verksamma universitetslärare) vid Stockholms universitet är en pågående utbildning som jag studerar vid sidan av tjänsten.
Genomgått SISU:s utbildning Friidrott på hemmaplan 7-10 år samt SISUs Introduktionsutbildning för tränare.
Föreläsningsuppdrag och handledningsuppdrag:
Jag är van att undervisa, handleda och föreläsa inom de områden som jag utbildar, utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Jag är van att undervisa, handleda och föreläsa utifrån min egen erfarenhet av att arbete i barngrupp och att leda kollegor, samt utifrån andras erfarenheter.
Att undervisa, handleda och föreläsa möjliggör att sammanfläta teori och praktik, vilket är lite av min specialitet!
Inom universitetsutbildning har jag föreläst på konferenserna NFPF, Förskoleakademien, Sommarsymposiet och Höstsymposiet.
Forskning
År 2015 licputerade jag inom ämnet Förskoledidaktik, mitt forskningsfokus var yngre förskolebarns intra-aktiva möte med ljud med utgångspunkt i teorin agentisk realism.
Syftet med studien var att undersöka vad som sker, och hur det sker, när 1-2åringar möter specifika material och rum i en förskola.
Diskussionen i studien fokuserar vilka förskoledidaktiska konsekvenser studiens resultat kan innebära för förskolans utbildning och förskolepedagoger.
Nyckelord
förskola, förskoledidaktik, ljud, agentisk realism, intra-aktion, performativa agenter, materiellt-diskursivt, kunskapsapparat, etik, ljud som fysikaliskt och biologiskt fenomen
Forskningsprojekt
Ljud som samarbetspartners. En intra-aktiv studie om yngre barns ljudutforskande i förskolan.
Kort info om mitt forskningsprojekt 2015
Tidningen Förskolan
Lätt att dra för snabba slutsatser 2016
Intervju/webbfilm
Värdet i att få utforska, Pedagog Stockholm 2012
Media
Ettåringar ska lära sig matte, SVT 2012-01-20