Gunlög Åkerstedt LindellAdjunkt
Om mig
Adjunkt i retorik. Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet.
Undervisning
Jag undervisar för närvarande på kursen Praktisk retorik och på kursen Muntlig interaktion på svenska i akademiska sammanhang som ges för internationella studenter. Dessutom undervisar jag en hel del inom lärarutbildningen och då främst i kursen Framträdande och retorik och också i kursen Yrkeskommunikativ kompetens i skola och förskola i Sverige som ges inom utlänska lärares vidareutbildning (ULV).
Några exempel på tidigare (annan) undervisning:
- Kommunikatörsprogrammet. Lärare, kursutvecklare och kursansvarig på kursen Retorik 1.
- Fortbildning och handledning av kollegor i röstvård, röstteknik och retorik.
- Lärarutbildningen. Tidigare kursföreståndare på kursen Framförande och retorik.
- Teckenspråkstolkprogrammet. Lärare, kursutvecklare och kursansvarig på kursen Muntlig framställning och retorik. Tolk- och översättarinstitutet
- Svenska som främmande språk. Föreläsare, seminarielärare och kursutvecklare. Retorik och röst.
- Masterutbildningen för konferenstolkar. Föreläsare och seminarielärare på kursen Retorik för konferenstolkar. Tolk- och översättarinstitutet
Publikationer
Åkerstedt Lindell, G. (2014) Retoriklek i förskolan.
Ett läromedel om retorik för pedagoger. Natur och Kultur. Boken är kurslitteratur på retorikkursen för förskollärare, barnskötare, F-3 lärare och fritidslärare (http://www.nok.se/retoriklek). Boken med tillhörande lärarwebb är den första i en serie om tre böcker. De kommande två vänder sig till låg- respektive mellanstadiets lärare och pedagoger.
Åkerstedt Lindell, G. (2014) Retorik utvecklar
Grundskoletidningen. Jag har skrivit en text med fakta och tips om retorikundervisning i skolan som en del i ett längre reportage skrivet av Rönnkvist, P. I reportaget berättar lärare och elever jag utbildat på Gubbängsskolan om hur det är att ha retorikundervisning i skolan.
Åkerstedt Lindell, G. (2009) Retorik och demokrati
Förskoletidningen. Artikel om retorik och demokrati kopplat till förskolans läroplan.
Åkerstedt Lindell, G. (2009) Språket ger makt i Förskoletidningen.
Artikel om retorik och hur språket ger makt kopplat till förskolans läroplan.
Åkerstedt Lindell, G. (2006) Kritiskt tänkande med retorik - en teoretisk och undersökande diskussion rörande kunskapssynens konsekvenser för kritiskt tänkande
Examensuppsats i retorik. Institutionen för kultur och lärande. Handledare: Maria Wolrath Söderberg
Arbete som sakkunnig, förtroendeuppdrag, publicerade intervjuer och annat publicerat material om mitt arbete
Sveriges Utbildningsradio
Uppdrag att som sakkunnig medverka till att utveckla Retorikmatchen som är en del av Sveriges Utbildningsradios satsning på att sprida kunskap till lärare, pedagoger och även elever om retorik, demokrati och kritiskt tänkande. 2013
Retorikkollegiet
Styrelseledamot i Retorikkollegiet. 2009 - 2013
Hällqvist, A. (2014) Retoriska verktyg för gruppledare
Fönstret - en tidning från ABF. Ett reportage om hur man som pedagog och gruppledare kan ta hjälp av retoriken.
Göteborgs Universitet. På tal om tillit och kritiskt tänkande - Retorikundervisning från förskola till gymnasiet. Föreläsare och seminarielärare. Dessutom arbetade jag med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen var ett samarbete mellan Retorikkollegiet och universitetet. Den riktade sig till lärare, pedagoger, rektorer och beslutsfattare. Syftet med konferensen var att sprida kunskap om retorikens plats i förskola och skola. Augusti 2011.
Yrkeshögskolan, i Folkuniversitetets regi. Lärare i retorik och presentationsteknik på Exportsäljarutbildningen med inriktning mot Spanien och Tyskland. Ht 2011.
Konstfack. Lärarutbildningen. Seminarielärare på kursen Etik, retorik och lärande. Jag höll i momenten Praktisk retorik - Röst, kropp och rum och Konflikthantering och -bearbetning i skolan. Vt 2010.
Lunds Universitet. Den visa, kloka, och vältaliga läraren - en heldag om retorik och didaktik. Jag arbetade med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen genomfördes i samarbete mellan Retorikkollegiet och universitetet. Den riktade sig till lärare, pedagoger, rektorer och beslutsfattare. Syftet med konferensen var att sprida kunskap om retorikens plats i skolan. Augusti 2009.
Stockholms Universitet, Journalistik, media och kommunikation. Seminarielärare på kursen Övertygande kommunikation, ett moment i fortbildningen Kvinnors ledarskap och undersökande journalistik för kvinnliga mediachefer. Ht 2009.
Södertörns högskola. Lärarutbildningen. Seminarielärare på kursen Dialog och närvaro. Kursens mål var att utveckla lärarstudenternas kommunikationsförmåga och förmåga till dialog - att kunna lyssna även då de undervisar. Vi arbetade med retorikövningar, drama och även med skrivande. Ht 2004.
Linköpings Universitet i samarbete med Vadstena Akademien. Seminarielärare på kursen Gestaltningsprocessens teori och praktik. Jag höll i seminarier i Scenisk gestaltning. Sommaren 1999.
(2013) Så övertygar du föräldrarna
Södermanlands nyheter. Ett reportage om barn och förhandling.
Rönnkvist, P. (2012) Lära för livet
Tidningen LÄRA. Ett reportage om att arbeta med retorik på skolschemat.
Rehnström, Å (2011) Nå fram med ditt budskap - Retoriken i pedagogens arbetsvardag
Lärarnas Nyheter. Lärarförbundets tidning Förskolan.
Forslund, P. (2009) Päron eller morot
Förskoletidningen. Författaren är förskollärare och berättar vad medveten retorik och retoriklek i förskolan givit henne och barnen.
Deltagande i konferenser relaterade till området
- Göteborgs Universitet. På tal om tillit och kritiskt tänkande - Retorikundervisning från förskola till gymnasiet. Konferens för lärare, pedagoger och rektorer med syftet att sprida kunskap om retorik till förskola och skola. Föreläsare och seminarielärare. Jag arbetade med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen var ett samarbete mellan Retorikkollegiet och Göteborgs Universitet. Augusti 2011.
- Fortbildning AB. Rikskonferens för familjedaghem. Föreläsare på temat Bemötande och Självkänsla. 2012
- Malmö högskola SMDI-konferens Att bygga broar – kulturella, språkliga och mediala möten. November 2009
- Lunds Universitet. Den visa, kloka, och vältaliga läraren - en heldag om retorik och didaktik. Jag arbetade med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen var ett samarbete mellan Retorikkollegiet och Lunds Universitet. Augusti 2009.
- Uppsala Universitet. Att tala väl - och tänka väl. Lärarkonferens om retorik i skolan. Februari 2008
Övriga uppdrag
Vid sidan av mitt arbete på Stockholms Universitet tar jag uppdrag på andra läsosäten och också på företag, myndigheter samt förskolor och skolor. Jag utbildar inom retorik, presentationsteknik, röst, kroppsspråk, kreativa möten, skrivande, gruppdynamik och kommunikation, socialakoder och maktspråk. Nedan några exempel på uppdrag från andra lärosäten. För mer information om övriga uppdrag http//www.retorikpedagogen.se
- Göteborgs Universitet. På tal om tillit och kritiskt tänkande - Retorikundervisning från förskola till gymnasiet. Föreläsare och seminarielärare. Dessutom arbetade jag med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen var ett samarbete mellan Retorikkollegiet och universitetet. Den riktade sig till lärare, pedagoger, rektorer och beslutsfattare. Syftet med konferensen var att sprida kunskap om retorikens plats i förskola och skola. Augusti 2011.
- Yrkeshögskolan, i Folkuniversitetets regi. Lärare i retorik och presentationsteknik på Exportsäljarutbildningen med inriktning mot Spanien och Tyskland. Ht 2011.
- Konstfack. Lärarutbildningen. Seminarielärare på kursen Etik, retorik och lärande. Jag höll i momenten Praktisk retorik - Röst, kropp och rum och Konflikthantering och -bearbetning i skolan. Vt 2010.
- Lunds Universitet. Den visa, kloka, och vältaliga läraren - en heldag om retorik och didaktik. Jag arbetade med konferensen från idéstadie till genomförande och efterarbete. Konferensen genomfördes i samarbete mellan Retorikkollegiet och universitetet. Den riktade sig till lärare, pedagoger, rektorer och beslutsfattare. Syftet med konferensen var att sprida kunskap om retorikens plats i skolan. Augusti 2009.
- Stockholms Universitet, Journalistik, media och kommunikation. Seminarielärare på kursen Övertygande kommunikation, ett moment i fortbildningen Kvinnors ledarskap och undersökande journalistik för kvinnliga mediachefer. Ht 2009.
- Södertörns högskola. Lärarutbildningen. Seminarielärare på kursen Dialog och närvaro. Kursens mål var att utveckla lärarstudenternas kommunikationsförmåga och förmåga till dialog - att kunna lyssna även då de undervisar. Vi arbetade med retorikövningar, drama och även med skrivande. Ht 2004.
- Linköpings Universitet i samarbete med Vadstena Akademien. Seminarielärare på kursen Gestaltningsprocessens teori och praktik. Jag höll i seminarier i Scenisk gestaltning. Sommaren 1999.