Om mig
Universitetslektor
Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning
Undervisning
Jag är kursansvarig för följande kurser:
Early Childhood Education focusing on Science and Sustainability, 12hp
Exploraticve learning, 6 hp
Early Childhood Education focusing Mathematics and Technology, 12 hp
Utöver det handleder jag självständiga arbeten på grundnivå samt magisteruppsatser. Jag undervisar också i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot naturvetenskap och hållbar utveckling, 12 hp samt i VFUIII. Jag är också medarbetare i ett institutionsövergripande projekt för att stärka inslag av hållbar utveckling, som ämne och didaktisk inriktning, i samtliga lärarutbildningar på Stockholms universitet.
Forskning
Min nuvarande forskning har två inriktningar: den första inriktningen har fokus på lokal kunskapsproduktion kring klimat(förändringar) i förskolan inom ramen för Antropocen/Capitalocen med särskilt fokus på att skapa platser för och uppmärksamma 'kinship' mellan arter. Teknologi som aktiv komponent i lokala kunskapsproduktioner kring klimat(förändringar) är också ett intresse. Den andra inriktningen har fokus på barns relationer med populärkulturella digitala medier med särskilt fokus på lek, kropp och materialitet.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas-
Kapitel Relational Materialism2019. Linnea Bodén (et al.). Oxford Research Encyclopedias
Relational materialism was first articulated and framed within Actor Network Theory. In educational research, the concept has emerged with the growing influence of Agential Realism and New Material Feminism, and in the engagements in the “turn to materiality” and/or “turn to ontology.” A relational materialist approach to educational studies can be narrowed down to three key principles: the principle of general symmetry; the principle of material semiotics; and the principle of method. The enactment of relational materialism depends on how these principles come to work in the engagement with central educational problems, such as subjectivity, performativity and practice. Relational materialism takes the starting-point in the problems and concerns of human and material actors or agents, for whom the research can make a difference. While doing so, it acknowledges the methodological difficulties and possibilities when carefully attending simultaneously to discourse, materialities and their relations. Striving towards a methodological sensibility, the enactment of relational materialism in education research entails the emergence and creation of more and multiple methods to know the multiple realities of education. This also makes it possible for relational materialist research to become productive of new and additional educational realities that can, perhaps, make an affirmative difference to the actors or agents concerned.
-
2018. Emilie Moberg. Journal of Curriculum Studies 50 (1), 113-125
This paper undertakes an investigation of the ‘life’ of the curriculum concept of children’s interests in a preschool practice. The concept of children’s interests plays a vital role in the Swedish preschool curriculum text and in the preschool field. Strongly inspired by Actor-network theory readings, the paper aims at producing accounts making visible the making of the concept of children’s interests through relations among children, carpets, Minecraft figures, boxes, teachers and schedules in a preschool practice. The paper engages in ethnographic materials generated at a Stockholm preschool over a period of 10 months.