Stockholms universitet

Inger RidderlindUniversitetsadjunkt

Om mig

Arbetar i PRIM-gruppen

Provutvecklare av nationella provet i matematik, årskurs 6.

https://www.su.se/primgruppen

 

 

Undervisning

Undervisar i:

  • Speciallärarutbildningen
  • Grundlärarutbildningen åk 4–6
  • Fristående kurs i bedömning

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • The crosscurrents of Swedish mathematics teacher education

    2021. Iben Maj Christiansen (et al.). International perspectives on mathematics teacher education, 9-48

    Kapitel

    As with any programs in teacher education, Swedish mathematics teacher education is influenced by changing political winds, developments in Information and Communication Technology (ICT), culture, history, PISA results, research-based program designs, and a fair amount of passion. Content and outcomes are nationally determined and include the requirement of a strong research foundation, but this is often not how practcing techers work, which exerts its own pull on teacher education. The specific implementations of programs take different forms at the universities that offer mathematics teacher education. In order to provide a comprehensive yet meaningful ntroduction to both the current system and current practices, we describe the overall organization of Swedish mathematics teacher education, and then offer short cases of implemented programs. To ensure inclusivity, the various parts are written by mathematics educators from the respective institutions. In this way, both variation across mathematicas teacher education for diffrent grade levels and variation across different institutions working with the same national directives can be distinguished. Issues such as the academization of teacher education are problematized, as are other forces that constitute the crosscurrents in Swedish mathematics teacher education.

    Läs mer om The crosscurrents of Swedish mathematics teacher education
  • Mathematical games can make a difference

    2019. Kerstin Larsson, Paul Andrews, Inger Ridderlind.

    Konferens

    Children in public care are at risk not achieving academically to their potential. To support this group, Letterbox Club is an intervention program sending parcels with e.g. mathematical games to the children hoping this would increase their engagement to, and skills in, mathematics. We report of the effects of such an intervention where the LBC members were compared to their peers by pre- and post-test design. The over-all test results demonstrated promising effects, but no significant differences. However, certain tasks, especially subtraction tasks, stood out as LBC members had significant lower scores in the pre-test. There were also tasks where the LBC members improved significantly better than their peers. These promising results call for more studies of the effects of mathematical development by sending mathematical games to children in care.

    Läs mer om Mathematical games can make a difference
  • Elevperspektiv på bedömning för lärande

    2014. Inger Ridderlind.

    Bok

    I den sjätte delen av Matematikdidaktiska texter – beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund är inriktningen bedömning i formativt syfte. Inger Ridderlind tar ett elevperspektiv och det gör hon genom ta reda på elevers uppfattning om vad det har inneburit att de medvetet har arbetat med bedömning i formativt syfte. Hon har intervjuat elever och analyserat deras provresultat. Eleverna har under några år fått arbeta på ett formativt sätt i och med att de och deras lärare deltagit i MiMa-projektet.

    MiMa-projektet startade med ett norskt projekt Nordlab som förebild. MiMa står för Min egen Matematik och syftet var bland annat att eleverna skulle ta ett större ansvar för sitt eget lärande. Hon kan konstatera att det är en långsam process att medvetet arbeta formativt och att det måste få ta tid för att kunna ge resultat. För eleverna handlar det om att utveckla medvetenhet om sitt lärande för att kunna hantera lärandet i matematik. Denna rapport använder mycket av det som framkommit i Ingers masteruppsats.

    Inger har varit lärare i matematik i årskurs 4 till 9 i många år och är också speciallärare. För närvarande arbetar hon inom lärarutbildningen vid Stockholms universitet, där hon bland annat är ansvarig för kurser i bedömning av kunskaper i matematik. Hon arbetar också som provutvecklare för de nationella proven i matematik för årskurs 6 och 9.

    Värdefulla och konstruktiva synpunkter på manus har getts av Maria Nordlund, Eva Norén och Gunilla Olofsson.

    Det är vår förhoppning att denna sjätte del av Matematikdidaktiska texter ska inspirera till diskussioner om bedömning och hur de kan användas såväl för lärande som för undervisning. Rapporten är användbar både inom lärarutbildningen och i skolor runt om i landet. Den behandlar matematikämnet, men eftersom fokus ligger på bedömning i formativ mening har rapporten också ett mer generellt användningsområde.

    Stockholm i september 2014

    Astrid Pettersson

    Professor

    Läs mer om Elevperspektiv på bedömning för lärande

Visa alla publikationer av Inger Ridderlind vid Stockholms universitet