Albin Sönnergren GripeLicentiand
Om mig
Jag arbetar sedan 2011 som gymnasielärare med historia och samhällskunskap som huvudämnen. Sedan 2018 har jag även förmånen att vara forskarstuderande. Mitt avhandlingsprojekt, ”Djuptid, historia och tid för handling: Att undervisa historia på gymnasiet under Antropocen”, befinner sig i skärningsfältet mellan historiedidaktik och miljö- och hållbarhetsundervisning, och är delvis finansierat med stöd från Bolincentret för klimatforskning.
Om min forskning
Det är etablerat att historia kan hjälpa människor att orientera sig och att förstå samtida frågor på sätt som ger stöd för deras attityder, åsikter och handlingar. Historiefilosofen Jörn Rüsen, med flera, har hävdat att ett sådant historiebruk är särskilt uttalat i tider präglade av stor förändring och kris. Följaktligen kan historieundervisning stödja utvecklingen av flera mer allmänna kompetenser och hjälpa elever att hantera skrämmande samhällsutmaningar. Historieämnets potential i förhållande till den nuvarande miljökrisen har emellertid fått lite uppmärksamhet från det historiedidaktiska fältet. Särskilt saknas empiriska studier som utforskar historieämnets potential att hjälpa elever att möta dagens hållbarhetsutmaningar. Flera forskare inom fältet miljöhumaniora, däribland historikern Dipesh Chakrabarty, varnar dock för att vissa traditionella aspekter av historia som vetenskaplig disciplin snarare verkar begränsande på vår förmåga att hantera dessa. I detta sammanhang syftar min forskning till att undersöka hur historia som skolämne i gymnasieskolan kan stödja utvecklingen av kompetenser som är kritiska för att hantera frågor som rör miljö och hållbarhet.