Profiles

Anna_Mammitzsch_Doktorand

Anna Mammitzsch

PhD-student

Visa sidan på svenska
Works at Department of Slavic and Baltic Studies Finnish Dutch and German
Email anna.mammitzsch@tyska.su.se
Postal address Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska 106 91 Stockholm

About me

PhD candidate in German linguistics 

Room: E518
E-Mail: anna.mammitzsch@tyska.su.se
Visiting address: Campus Frescati, Södra huset, building E, floor 5
Languages: German, English, Swedish

 

Teaching

German Beginner's Course I

Research

Research Interests: 
Sociolinguistics
Linguistic Ethnography
Identity construction in relation to migration and mobility
Narrative inquiry / narratology
Perceptual dialectology 

 

Research project:

 German diaspora in Sweden: Migration and Multilingualism in Stockholm

Germans are a significant minority in Sweden, as they are not only one of the biggest skilled immigrant groups in the country, but also because German migration has a centuries-long history and tradition in Sweden. Despite a current high interest in qualitative studies on transnational and multilingual identities, none of them has been applied in a Swedish-German context.

Therefore, the dissertation project focuses on oral narratives of German immigrants about their experiences with migration, language and identity, and also on how public discourses and collectively socialized interpretative patterns affect the stories and multilingual repertoires and, by extension, the immigrants' identity-forming processes and migration experiences. The study is interested in stories by multi-generational members of different German interest groups in Stockholm who actively engage in these groups to keep in touch with other German speakers.

Through participant observations, interviews, so-called language portraits and focus group discussions, the project aims to uncover discursive identity construction processes of transnational individuals from a linguistic-ethnographic perspective. A further purpose is to investigate the relationship between time and space in a context of migration and multilingualism. The project also has the potential to highlight the current standard of the position, inclusion and integration of German immigrants into the labor market and make potentially suggestions for improvement.

 

Last updated: February 24, 2020

Bookmark and share Tell a friend

Profiles

Anna_Mammitzsch_Doktorand

Anna Mammitzsch

Doktorand

View page in English
Arbetar vid Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska
E-post anna.mammitzsch@tyska.su.se
Postadress Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska 106 91 Stockholm

Om mig

Doktorand i tyska med inriktning språkvetenskap /
Doktorand in germanistischer Sprachwissenschaft


Rum: E518
E-post: anna.mammitzsch@tyska.su.se
Besöksadress: Campus Frescati, Södra huset, hus E, plan 5
Språk: Tyska, engelska, svenska / Deutsch, Englisch, Schwedisch

Undervisning

Tyska nybörjarkurs I 

Forskning

Forskningsintressen (Forschungsinteressen):
Sociolingvistik (Soziolinguistik)
lingvistisk etnografi (Linguistische Ethnographie)
Identitetsutforming i sammahang med migration och mobilitet (Identitätskonstruktion im Kontext von Migration und Mobilität)
Narratologi (Erzählforschung / Narratologie)
Perceptuell dialektforskning (Wahrnehmungsdialektologie)

 

Forskningsprojekt (se nedan för svenska): 

Deutsche Diaspora in Schweden: Migration und Mehrsprachigkeit in Stockholm

Eine signifikante Minderheit in Schweden sind Deutsche, da sie nicht nur zu den am besten ausgebildeten Einwanderergruppen des Landes gehören, sondern auch eine lange Geschichte und Tradition in Schweden aufweisen. Trotz des großen Interesses an qualitativen Studien zu transnationalen und mehrsprachigen Identitäten, bezieht sich keine auf den schwedisch-deutschen Kontext.

Das Dissertationsprojekt beschäftigt sich daher mit den Erzählungen deutscher Einwanderer über ihre Erfahrungen mit Migration, Sprache und Identität, sowie auch mit der Einflussnahme auf und Adressierung von öffentlichen Diskursen und kollektiv sozialisierten Deutungsmustern in diesen Erzählungen. Zudem liegt ein weiterer Forschungschwerpunkt auf der Ausformung eines mehrsprachigen Repertoires und dessen Auswirkung auf die Identitätsbildung und Migrationserfahrung der Einwanderer. Die Studie konzentriert sich dabei auf die Erzählungen von Mitgliedern deutscher Interessensgruppen in Stockholm, die aus mehreren Generationen stammen und aktiv an diesen Interessensgruppen, die spezifisch Kontakt zwischen Deutschsprachigen herstellen, teilnehmen.

Ziel des Projektes ist es, mit Hilfe von Teilnehmerbeobachtungen, Leifaden-Interviews, Sprachporträts und Fokusgruppendiskussionen einen Beitrag aus sprachlich-ethnographischer Perspektive zur Erforschung der diskursiven Identitätskonstruktion transnationaler Individuen zu leisten und die Wechselbeziehung von Zeit und Raum im Kontext von Migration und Mehrsprachigkeit zu ermitteln. Zudem können Aussagen über derzeitige Standards und Vorschläge zur möglichen Verbesserung der Integration und Inklusion von eingewanderten deutschen Fachkräften in Schweden gewonnen werden.


 Tysk diaspora i Sverige: Migration och flerspråkighet i Stockholm 

Tyskar utgör en signifikant minoritet i Sverige, då de inte bara tillhör de bäst utbildade invandrargrupperna i landet utan också för att tysk migration har en flera hundra år lång historia och tradition i Sverige att falla tillbaka på. Trots ett aktuellt stort intresse för kvalitativa studier om transnationell och flerspråkig identitet har ingen hittills intresserat sig för den svensk-tyska kontexten.

Avhandlingsprojektet intresserar sig därför för tyska invandrarnas berättelse och deras erfarenhet av migration, språk och identitet, men också för hur offentliga diskurser och kollektivt socialiserade tolkningmönster påverkar berättelserna och de flerspråkiga repertoarerna och i förlängningen också invandrarnas identitetsstiftande processer och migrationserfarenheter. Studien inriktar sig särskilt på medlemmar i olika intressegrupper i Stockholm som tillhör olika generationer och som aktivt engagerar sig i att hålla kontakt med andra tysktalande.

Syftet med projektet är att med hjälp av deltagarobservationer, intervjuer, så kallade språkporträtt och fokusgruppsamtal kunna bidra till forskningen om diskursiv identitetskonstruktion hos transnationella individer ur ett språkligt-etnografiskt perspektiv. Ett vidare syfte är att undersöka relationen mellan tid och rum i en migrations- och flerspråkighetskontext. Projektet har också potential att vara samhällsnyttigt genom att tyska invandrares position, inklusion och integration på arbetsmarknaden kommer att belysas.

 

 

Senast uppdaterad: 24 februari 2020

Bokmärk och dela Tipsa