Stockholms universitet

Anna HjalmarssonDr., universitetsadjunkt

Om mig

Jag har avlagt doktorsexamen vid Institutionen för ryska som främmande språk och språkdidaktik, Sankt-Petersburgs statliga universitet och har mångårig erfarenhet av att undervisa i ryska som främmande språk på olika nivåer vid flera lärosäten både i Sverige och Ryssland. Jag är adjunkt i ryska vid Stockholms universitet sedan januari 2022.

 

Undervisning

Jag undervisar i ryska som främmande språk på nybörjar-, grund- och avancerad nivå. Jag har lett kurser i rysk grammatik, syntax, muntlig och skriftlig färdighet, hörförståelse, fonetik och mediernas språk.

Läsåret 2022/2023

Ryska för nybörjare: Praktik A, Praktik B.

Ryska I: Muntlig och skriftlig språkfärdighet.

Ryska IV: Muntlig språkfärdighet.

Forskning

            I min forskning fokuserar jag på flera olika områden bland annat lexikalisk semantik, språkdidaktik och barns flerspråkighet.

           Min avhandling Концепт ’купить/продать’ в русской языковой картине мира: от стандарта к субстандарту” tillhör de kognitiva studier av lexikalisk semantik inom vilka språk utforskas som ett särskilt sätt att kategorisera omvärlden, ett system av olika typer kunskaper och värderingar om den, den s k språkliga eller naiva världsbilden. I min studie ”rekonstruerar” jag ett separat fragment av den ryska språkliga världsbilden som är relaterat till den universella situationen av köp och försäljning. Analysen omfattar även ordförråd som ligger utanför den litterära normen, s.k. substandard. Det visade sig bl a innehålla en viktig sociokulturell information som inte återspeglas av det normativa språket.

         Jag är engagerad också i språkdidaktisk forskning som är kopplad till mitt pedagogiska arbete. Jag bedriver olika forskningsprojekt i syfte att utveckla språkundervisningen i olika sammanhang (ryska som främmande språk och modersmålsundervisning) samt utformar språktester och läromedel i ryska språket. 

          Min senaste språkdidaktiska forskningsprojekt ”Den skönlitterära textens potential i utveckling av högstadieelevers förmågor att beskriva och argumentera” (2019–2022) har genomförts i Stockholms Teaching and Learning Studies regi.

Senaste publikationer

  1. Norberg, A.-M., & Hjalmarsson, A. (kommande). Arbete med skönlitteratur i ämnet modersmål. Skolverket. Modul för modersmålsundervisning.
  2. Paul, E., Hjalmarsson, A., Kindenberg, B., & Norberg, A.-M. (2022). ”Sen dess slutade godisar växa där”: tolkande läsning inom modersmålsämnet. I Forskning om undervisning och lärande, vol 10, nr 1, s. 31–54. https://forskul.se/tidskrift/volym-10-nummer-1-2022/sen-dess-slutade-godisar-vaxa-dar-tolkande-lasning-inom-modersmalsamnet/
  3. Norberg, A.-M., & Hjalmarsson, A. (2022). Budskap bortom raderna – en modersmålslärares stöttning av yngre elevers tolkande läsning av skönlitteratur. Nordic Journal of Literacy Research, 8(1). https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3212

Publikationer

​​​​​​