Carin BenjaminsonUniversitetslektor
Om mig
Carin Benjaminson är universitetslektor vid Specialpedagogiska institutionen och fil doktor i barn- och ungdomsvetenskap. Carin har tidigare arbetat med behandlingsarbete inom barn- och ungdomspsykiatri och socialt behandlingsarbete samt med handledning i olika verksamheter för barn i förskola och skola. Carin arbetar också med forskning inom Region Kalmar Län.
Carins forskning behandlar barn- och unga med psykisk ohälsa med fokus på emotionell omsorgssvikt och relationsutveckling. Barn- och ungas egna erfarenheter är ett centralt tema i forskningen.
Aktuella projekt
"Relationsutveckling i familj och förskola" är ett proejkt som syftar till att utveckla och stärka kompetensen i att identifiera och tolka emotionella uttryck hos barnet och att utveckla kompetens att besvara dessa uttryck. I projektet samverkar det specialpedagogiska och det sociala perspektivet där insatser kan förstärkas genom att många föräldrar med behov av vägledning i kontakten med sina barn själva har olika typer av svårigheter när det gäller anknytning och mentalisering. Under 2023/2024 genomför vi i en uppföljning med intervjuer av förskolepedagoger och föräldrar med fokus på hur de beskriver sitt sätt att relatera till barnet före och efter insatsen. I ett socialt hållbart perspektiv är det viktigt att den kunskap som idag finns kring hur en trygg anknytning och god förmåga till mentalisering kan skapa förmågor att hantera svårigheter i livet införlivas i de små barnens vardag.
Stödinsatser vid kognitiva svårigheter i vuxenlivet (SKOV) innehåller två projekt på gång som relaterar till det specialpedagogiska området, ”Föräldraskapet vid autism hos föräldern” och ”Bemötande av digitalt utanförskap inom primärvården”. I dessa projekt ligger fokus på människor med kognitiva funktionssvårigheter relaterade till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, kognitiv svikt av andra orsaker tex stroke, neurologiska sjukdomar, begynnande demens etc. Den svenska hälso- och sjukvården är alltmer fokuserad på att patienter skall kontakta vården via digitala kanaler men detta fungerar inte för alla. Flera grupper av patienter har också svårt att ta till sig information och kunskap om sin hälsosituation, särskilt i samband med kognitiva svårigheter och i dessa sammanhang skulle specialpedagogisk kompetens behövas för att överbrygga denna klyfta.