Stockholms universitet

Denniz SaboDoktorand

Om mig

Jag är doktorand i offentlig rätt (med inriktning mot medicinsk rätt) vid Juridiska institutionen. För information om min forskning och undervisning, se nedan. 

Ledamot i Juridiska fakultetsnämnden, 2024-pågående
Suppleant i Juridiska fakultetens forskningsutskott, 2024-pågående
Ordförande i Juridicums doktorandråd, 2024-pågående
Ledamot i Juridiska fakultetens lärarförslagsnämnd, 2023
Ledamot i Juridiska institutionsstyrelsen, 2023
Sekreterare i Juridicums doktorandråd, 2023

Adjungerad ledamot i Svenska Barnläkarföreningens utskott för etik och barnets rättigheter 2023-pågående

Undervisning

Jag undervisar främst i barn- och familjerätt samt offentligrättsliga ämnen (framför allt förvaltningsrätt och medicinsk rätt) inom ramen för juristprogrammet. Därutöver undervisar jag på rektorsprogrammet. 

Forskning

Mitt avhandlingsprojekt har arbetstiteln Könsbekräftande vård för unga - delaktighet, bestämmande och ansvar i ett rättsligt och medicinskt osäkert landskap. Läs mer under forskningsprojekt nedan. 

Som forskare är jag också knuten till Barnrättscentrum.

Forskningsprojekt

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Först i världen år 1972, men sist och fast år 2023? Några reflektioner om behovet av en ny tillgängligare "könstillhörighets"-lag

    2023. Denniz Sabo.

    Övrigt

    År 1972 blev Sverige först i världen med att införa möjligheter för transpersoner att få sin könsidentitet rättsligt erkänd genom formella möjligheter att ändra sitt juridiska kön. Lagen (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall (könstillhörighetslagen) formgavs i syfte att ringa in en specifik målgrupp på basis av hur den medicinska diagnosticeringen och behandlingen av transpersoner då var utformad. Enligt lagens 1 § var det enbart vuxna transpersoner som genomgått en könsbekräftande medicinsk utredning och behandling som gavs möjlighet att ändra sitt juridiska kön. Under de 50 år som passerat sedan könstillhörighetslagen trädde i kraft har både barns och transpersoners rättigheter stärkts. Många anser idag att en ändring av det juridiska könet är en grundläggande förutsättning för att transpersoner oavsett ålder fullt ut ska kunna leva sina liv på det sätt som de själva önskar. Trots detta har 1 § könstillhörighetslagen inte förändrats nämnvärt sedan bestämmelsen först infördes. Än idag krävs alltså att den som vill få igenom en administrativ ändring av sitt juridiska kön dels är över 18 år, dels har genomgått en väldokumenterad och integritetskänslig medicinsk utredning.

    Syftet med inlägget är att beskriva och problematisera förutsättningarna för att ändra juridiskt kön enligt könstillhörighetslagen. Trots att denna lag var den första i sitt slag, kan den idag betraktas som till viss del föråldrad och exkluderande, inte minst då den enbart omfattar vuxna individer och i praktiken förutsätter könsbekräftande medicinsk utredning och behandling för könsdysfori. Inlägget inleds med en övergripande beskrivning av det juridiska könet och 1 § könstillhörighetslagens förutsättningar för att ändra juridiskt kön i ljuset av rättsutvecklingen i vår omvärld. Därefter följer några reflektioner om behovet av en ny lag för ändring av juridiskt kön som omfattar unga under 18 år.

    Läs mer om Först i världen år 1972, men sist och fast år 2023? Några reflektioner om behovet av en ny tillgängligare "könstillhörighets"-lag
  • Den nya lagen om ändring av juridiskt kön: bakgrund, utmaningar och möjligheter i ljuset av transpersoners rättigheter och levnadsvillkor

    2024. Denniz Sabo.

    Övrigt

    Den 17 april 2024 röstade riksdagen igenom en ny lag om ändring av juridiskt kön. Den nya lagen börjar gälla den 1 juli 2025 och har potential att bidra till att stärka transpersoners rätt till identitet och privatliv. Det är också ett av syftena bakom lagändringen. Samtidigt är det tydligt att den nya lagen bygger på en komplex intresseavvägning mellan enskilda och allmänna intressen. Å ena sidan framgår av Socialutskottets betänkande (som ligger till grund för den aktuella lagändringen) att en utgångspunkt för en uppdaterad lag om ändring av juridiskt kön är att den ska vara mer tillgänglig, omfatta fler samt så långt som möjligt bygga på både unga och vuxna transpersoners rätt till privatliv och självbestämmande. Å andra sidan är det tydligt i betänkandet att en viktig aspekt varit att ringa in en tydlig målgrupp för att säkerställa att förfarandet att ändra juridiskt kön inte missbrukas i oärliga syften. Den nya lagen är därför inte baserad på den enskildes självbestämmande, utan en förenklad medicinsk prövning kommer fortsatt att krävas. I denna text analyseras den nya lagen och hur den kan komma att påverka transpersoners levnadsvillkor. Analysen innehåller också en diskussion om bakgrunden till lagändringen, det vill säga behovet av en moderniserad könstillhörighetslagstiftning i ljuset av bland annat rättsutvecklingen av transpersoners rätt till identitet och privatliv. Därutöver analyseras vissa oklarheter i Socialutskottets betänkande och utmaningar som kan komma att uppstå vid tillämpningen av den nya lagen.

    Läs mer om Den nya lagen om ändring av juridiskt kön: bakgrund, utmaningar och möjligheter i ljuset av transpersoners rättigheter och levnadsvillkor

Visa alla publikationer av Denniz Sabo vid Stockholms universitet