Stockholms universitet

Eleonor Bredlöv EknorForskare

Om mig

Jag disputerade 2018 vid Linköpings universitet med avhandlingen Shaped for beauty: Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry. Efter detta har jag genomfört ett postdok-projekt där jag undersökte hur omsorg framställs i läromedel för förskollärarutbildningen. Studien belyser hur rådande diskurser påverkar föreställningar om profession och praktik – men också hur det finns utrymme för motstånd och alternativa förståelser. I en nyligen genomförd studie har jag analyserat hur studenter positioneras som "rätt person för jobbet" genom reflekterande praktiker under förskollärarutbildningens VFU. Genom ett poststrukturellt och feministiskt perspektiv visar studien hur dessa praktiker fungerar som disciplinära tekniker där könade ideal om omsorg, ansvar och självförbättring spelar en central roll.

Jag arbetar för närvarande i projektet "Barn, blöjor och kroppslig omsorg på förskolan", finansierat av Vetenskapsrådet, där jag fokuserar på pedagogers professionella omsorgspraktiker.

Undervisning

  • Förskoledidaktik, vetenskaplig metod och forskningsetik (7,5 hp). Kursansvarig, föreläsningar, seminarieundervisning, bedömning av examinationsuppgifter
  • Självständigt arbete (15 hp). Handledning, examination
  • Barns uppväxtvillkor och etiska möten i förskolan (7,5 hp). Kurslärare 
  • Dokumentation, bedömning och kvalitetsarbete (I1,5 hp). Kurslärare, seminarieundervisning, bedömning av examinationsuppgifter
  • Självständigt arbete i magisterexamen (avancerad nivå). Kursansvar, handledning, examination 
  • Kritisk diskursanalys och debatter om förskolan (7,5 hp) (avancerad nivå). Kurslärare, seminarieundervisning, examination

Forskning

Syftet med min avhandling var att svara på frågan: Hur produceras yrkesmässiga och könade subjekt i skönhetsbranschens yrkesutbildningar? Foucault och poststrukturalistisk feministisk teori användes för att svara på denna fråga i fyra artiklar där materialet bestod av rekryterings- och marknadsföringsmaterial gällande skönhetsutbildningar, intervjuer med hud- och spaterapeutstudenter samt observationer av praktiska lektioner i hud- och spaterapeututbildning. Dessa utbildningsarrangemang är nära sammanbundna med branschens ekonomiska sektor, men är outforskade till hög grad. Olika aspekter av subjektivitetsskapande undersöks i artiklarna: Den första artikeln visar hur den potentiella skönhetsstudenten skapas genom ansvariggörande och individualiserande processer i rekrytering; Den andra artikeln visar hur en vetenskaplig och omvårdnande professionell framträder; Den tredje artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter lär sig lägga an en kritisk blick på kroppar; Den fjärde artikeln visar hur hud- och spaterapeutstudenter produceras som emotionella arbetare och lärande med utgångspunkt i Hochschilds begrepp ”emotional labour”. Resultaten i artiklarna visar hur (medicinsk) vetenskaplig kunskap blir en resurs när den professionella hud- och spaterapeuten produceras, vilket mobiliserar makt- och genusrelationer och osynliggör samtidigt andra typer av kunskaper. Relationella och omvårdnande aspekter av detta arbete och lärande framträder emellertid genom de sätt som bredare femininitetsdiskurser tas upp och mobiliseras när studenterna produceras som professionella.

I mitt postdok-projekt undersökte jag hur omsorg framställs i svenska läroböcker för förskollärarutbildningen. Med ett poststrukturellt angreppssätt, inspirerat av Foucault, visar studien hur omsorg formas genom tre dominerande regelbundenheter: som ett värde i sig, som systemkritik och som en samhällsnyttig funktion i linje med nyliberala ideal. Studien belyser hur rådande diskurser påverkar föreställningar om profession och praktik – men också hur det finns utrymme för motstånd och alternativa förståelser. Jag genomförde också en studie om hur studenter positioneras och positionerar sig själva som "rätt person för jobbet" genom de reflekterande praktiker som innefattas i förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning (VFU), och hur dessa processer är könade i en feminiserad utbildningskontext. Med ett poststrukturellt och feministiskt angreppssätt analyseras 16 transkriberade trepartssamtal, vilket visar hur förskollärarsubjektet formas genom glädje och engagemang, individualisering, där självreflektion och bekännelse spelar en central roll, samt genom praktiskt handlande. Studien visar att reflekterande praktiker inte är neutrala pedagogiska verktyg, utan verkar som disciplinära tekniker som formar professionell subjektivitet i linje med könade ideal om omsorg, ansvar och ständig självförbättring.

 

Publikationer

Referee-bedömda artiklar

Bredlöv, Eleonor. (2016). Shaping the female student. An analysis of Swedish beauty school recruitment texts. Studies in Continuing Education, 38(2): 243-258. https://doi.org/10.1080/0158037X.2015.1113165

Bredlöv, Eleonor. (2016). Constructing a professional. Gendered knowledge in the (self-)positioning of skin and spa therapy students, Gender & Education, 29(7): 890-906. https://doi.org/10.1080/09540253.2016.1185094

Linder Eknor, Eleonor. (2017). Learning a critical gaze. Producing gendered bodies in skin and spa therapy education and training, Journal of Vocational Education and Training, https://doi.org/10.1080/13636820.2017.1394354

Bredlöv, Eleonor. (2021) Becoming an emotional worker and student: exploring skin and spa therapy education and training, Studies in Continuing Education, DOI: 10.1080/0158037X.2020.1865300

Sammanläggningsavhandling

Bredlöv, Eleonor. (2018) Shaped for beauty: Vocational and gendered subjectivities in private education for the beauty industry. Dissertation, Linköping university press. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1245837/FULLTEXT01.pdf

Övriga publikationer

Bredlöv, Eleonor. "Feministiska perspektiv på yrkesroller och professionalitet i pedagogiskt arbete med yngre barn." I Björkman, Lotta, och Sotevik, Lena (red.) (2023), Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet: förskola, fritidshem och skolans tidigare år. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur.

Bredlöv, Eleonor, Camilla Forsberg, Lina Rahm & Sara Vestergren (2016). Open issue: Introduction, Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, vol. 4(1), s. 5-8. doi:10.2624/confero.2001-4562.160626intro

Bredlöv Eknor, Eleonor, Sofia Nordmark & Sofia Nyström (2019). Att organisera för och driva ett regionsöverskridande flernivåprojekt: Utvärdering av projektorganisationen i #jagmed. Linköpings universitet /region Östergötland.

Aman, Robert, Eleonor Bredlöv Eknor & Sofia Österborg Wiklund (2020). ”Normkritiska perspektiv på vuxenpedagogik och utbildning.” I Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok / [ed] Andreas Fejes, Karolina Muhrman, Sofia Nyström, Lund: Studentlitteratur AB, 2020, 1, , s. 380s. 299-316.

 

 

 

Forskningsprojekt

profilePageLayout