Stockholms universitet

Gunnar Jinmei LinderUniversitetslektor

Om mig

Jag är universitetslektor i Japans språk och kultur vid Institutionen för Asien-, Mellanöstern- och Turkietstudier.

Jag har en Master i den japanska bambuflöjten shakuhachi (performing arts) från Tokyo National University of the Arts (Tokyo Geidai, 1997), och jag bodde större delen av tiden mellan 1985 och 2005 i Tokyo. Efter min examen från Tokyo Geidai arbetade jag som frilansande föreläsare, översättare, tolk, shakuhachi-artist, samt undervisade i detta instrument.

Jag har undervisat och bedrivit forskning vid Stockholms universitet sedan jag återvände till Sverige 2005.

Jag avslutade mina doktorandstudier 2012 med en avhandling med titeln Deconstructing Tradition in Japanese Music: A Study of Shakuhachi, Historical Authenticity and Tradition of Transmission (tillgänglig via DiVA i fritext).

Undervisning

Jag har omfattande erfarenhet av att undervisa grammatik, skrift (kanji), och textläsning från nybörjarnivå upp till medelnivå. Jag undervisar också kurser om japansk scenkonst och musik, Japans historia och samtida samhälle.

Jag handleder även studenter på alla nivåer (kandidat, master och doktorander).

För tillfället ställföreträdande prefekt, med ansvar för utbildningsfrågor i bred bemärkelse. Jag har även varit studierektor för forskarutbildningen 2017–2019, samt pedagogisk studierektor 2018–2020.

Forskning

Min avhandling, Deconstructing Tradition in Japanese Music (2012), fokuserade på begreppen 'tradition' och 'traderande' och hur en tradition kan och ofta blir återskapad. Som material använde jag en traditionell musikgenre och det instrument som används, bambuflöjten shakuhachi, som också är det instrument jag spelar som artist. Avhandlingen kan laddas ner från det Digital Vetenskapliga Arkivet (DiVA) vid Stockholms universitet (länk nedan).

I Japan skrev jag min MA-uppsats vid Tokyo National University of the Arts, och den behandlade ur ett praktiskt perspektiv en analys av de tekniker som används för ornamenteringar inom en genre av ensemblemusik med stränginstrumenten shamisen och koto. Genren benämns jiuta-sōkyoku men är också känd som sankyoku. MA-uppsatsen är skriven på japanska, men jag har inkluderat en del av resultaten i en handbok för att spela solo-repertoiiren för shakuhachi, en bok som jag publicerade 2011 (Notes on Kinko-ryū Shakuhachi Honkyoku).

För tillfället har jag ett flertal parallella forskningsprojekt. Ett pågående projekt är att slutföra volym 2 av den ovan nämnda Notes on Kinko-ryū Shakuhachi Honkyoku. Den första volymen innehåller en djupgående analys av ornament samt detaljerade instruktioner om hur de 10 stycken som boken omfattar ska spelas, samt notblad till och inspelningar av dessa stycken. Volym 2 kommer att inkludera ytterligare 15 av de totalt 36 stycken som ingår i repertoiren av solostycken.

Med en kollega arbetar vi också på en antologi om shakuhachi, som ska innehålla akademiska studier inom ett flertal områden, totalt elva akademiska kapitel, samt fyra mer personliga reflektioner om shakuhachi och traditionell japansk musik (intervjuer med väl etablerade japanska utövare av shakuhachi). Vi kommer att skicka in det slutliga manuset till Routledge, London i början av 2024.

Ytterligar ett pågående projekt handlar om sångtexter inom en genre av konstmusik, jiuta-sōkyoku, som utvecklades under Edo-perioden (1603–1868). Jag är contributing editor och samskriver även ett inledande kapitel om den historiska bakgrunden till musiken, instrumenten och de platser där denna musikstil framfördes. Detta bokprojekt publicerades 9 maj 2024 på Routledge.

Click here to see my publications in the Digital Archive DiVA.