Hillevi GanetzProfessor emerita
Om mig
Forskningsintressen: medier, genus och kultur. Särskilt populärmusik, naturprogram, vetenskap i TV (särskilt Nobelbanketten), reality-TV och populärlitteratur. Dessutom konsumtion, shopping, köpcentrum och medier som varor. Idoler och fans. #Metoorörelsen i Sverige.
Jag är medieforskare med inriktning på genus och populärkultur, mest fiktion i olika former. Jag disputerade 1997 i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet på en avhandling om svenska, kvinnliga rocktexter som fokuserar populärmusik som kulturellt uttryck. Senare har jag arbetat vidare inom detta område i ett större projekt, med fyra forskare inblandade, om genus och populärmusik (2005-2007, finansierat av Vetenskapsrådet). Min delstudie handlade om hur maskulinitet, femininitet och sexualitet skapas i processen ”att bli artist”. Materialet utgjordes av talang-reality-serien Fame Factory.
Jag har även verkat som forskare i projektet ”Populära passager: Medierna i det moderna konsumtionsrummet. Ett kulturforskningsprojekt”, (1998-2002, finansierat av Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond). Inom detta projekt, som hade ett stort köpcentrum i norra Stockholm som fält, har jag skrivit om böcker som varor, shopping som social process, hur ett köpcentrums kropp och själ kan tolkas, m.m.
Ett annat intresseområde är representationer av natur. Jag har studerat SVT:s naturprogram i ett projekt betitlat ”Hur görs djur?” (2007-2009, finansierat av Vetenskapsrådet). Huvudsyftet med projektet var att utforska hur naturprogram i bild, text och musik representerar natur, kön, ”ras” och sexualitet.
Ett annat ämne jag fördjupat mig i är hur vetenskap och vetenskapsmannen konstrueras i TV. Jag har studerat den ambivalens som finns i det ömsesidiga beroendet mellan medier och vetenskap i spänningsfältet mellan kändisskap, glamour, politik, ekonomi och kultur. Projektet hade titeln ”Vetenskapens pris: samspelet mellan vetenskap och medier i den TV-sända Nobelbanketten” (2012-2014, finansierat av Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond).
Sist men inte minst: de senaste åren har jag varit verksam i projektet “#metoo-aktivism i Sverige: Utveckling, konsekvenser, strategier” (Vetenskapsrådet 2019-2022/23). Vi har försökt besvara frågor som: Hur utvecklades #metoo-aktivismen i Sverige? Hur beskrivs och legitimeras aktivism i olika medier? Vilka är konsekvenserna av #metoo för olika sektorer? Hur påverkas aktivister, journalister, fackliga företrädare och arbetsgivare?
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Jag tänker
2016. Ganetz Hillevi. DJ-liv
Kapitel -
The Nobel celebrity-scientist
2016. Hillevi Ganetz. Celebrity Studies 7 (2), 234-248
ArtikelScientists are a poorly covered area of research in the field of celebrity studies. This article attempts to rectify this issue by discussing representations of science and scientists in a televised Nobel Banquet on Swedish public-service television, SVT. The televised Nobel Banquet is a genre hybrid that consists of two genres; namely, science communication and award show. Drawing on cultural, media, and gender studies, this article examines the mediated persona of the scientist in the televised Nobel Banquet via contextualised textual analysis. The main questions of this article are as follows: in what ways do the media, the genre, and the idea of geniality affect the representation of the scientist? The article suggests that the increasing celebrification' of scientists is characteristic of the past several decades, and that, among other factors, this has been due to the entry of aspects of entertainment into banquet broadcasts. Through such processes, the celebrity-scientist' has emerged within the high-status sphere of science. However, a very specific type of celebrity is represented in the Nobel context: the celebrity-scientist is commonly a white man of high education whose fame has been reached through hard work in competition with others of the same kind. This representation of a scientist and its associated quality of genius will here be examined from a gender perspective.
-
Musik, maskulinitet och rädslan för flickor
2015. Hillevi Ganetz. Mediers känsla för kön
Kapitel
Visa alla publikationer av Hillevi Ganetz vid Stockholms universitet