Jimmy PetterssonAdministrativ studierektor
Om mig
Jag är administrativ studierektor och arbetar som verksamhetscontroller vid Institutionen för mediestudier. Det är en ledande funktion med fokus på bemanning, ekonomistyrning, budget och verksamhetsplanering samt annan löpande administrativ och utredande verksamhet inom utbildning och forskning. Institutionen omfattar fyra huvudområden: filmvetenskap, journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap samt modevetenskap.
Under 2025 är jag tillförordnad studierektor för kandidatprogrammet i journalistik.
Jag disputerade 2019 med avhandlingen Film på konstmuseum: Nationalmuseums möten med filmmediet 1945–1950. I ett större perspektiv visar avhandlingen att en undersökning av museers handhavande med medier kan öppna upp konstmuseiforskningen från ett annat och relativt outforskat håll: museernas mediehistoria.
Forskning
2015-2018
Medverkade i forskningsprojektet Pontus Hultén och Moderna Museet – forskning och förmedling utifrån en konstsamling, ett arkiv och en boksamling. Projektets syfte var att inventera och bearbeta material i museets arkiv och samling med anknytning till Pontus Hultén och att reflektera över vad arvet efter det mytomspunna 1960-talet betyder för dagens verksamhet.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Om 30 år experimentfilm: Cinematekets programblad för visningen Filmform 70 år: Rekonstruerat filmprogram från 1950
2020. Jimmy Pettersson.
Övrigt -
Viking Eggeling – film i efterkrigstidens museum
2020. Jimmy Pettersson. Filmform 1950–2020
Kapitel -
Film på konstmuseum: Nationalmuseums möten med filmmediet 1945–1950
2019. Jimmy Pettersson.
Avhandling (Dok)This dissertation presents a number of previously-forgotten practices and ‘expected opportunities’ which surrounded film at the Swedish National Museum of Fine Arts (Nationalmuseum), between 1945 and 1950. The dissertation is structured around three projects and each project has its own chapter. The three projects are: (1) the educational film production entitled Möte med konsten which took place in connection with the exhibition entitled God konst i hem och samlingslokaler; the exhibition entitled Viking Eggeling 1880–1925 which included (2) showings of Viking Eggeling’s abstract film called Diagonalsymfonin (Diagonal Symphony) in the exhibition and (3) the related film series called 30 år experimentfilm (30 years of experimental film) which included films by Maya Deren, Man Ray, Fernand Léger, Jean Cocteau, Hans Richter and Viking Eggeling. The purpose of this dissertation is primarily to investigate the areas of use and ‘expected opportunities’ associated with film in these film projects as well as the prerequisites and implementation of working with film at the museum.
Because media technologies are closely interwoven with human life, a number of individuals have been identified as important figures with respect to the curation and exhibition of film at Nationalmuseum between 1945 and 1950. The analysis of these figures’ speculations, their administration, and ‘expected opportunities’ has resulted in the creation of new knowledge with respect to the museum’s operations in post-war Sweden.
In summary, the present dissertation highlights the medium of film’s role and importance for those individuals inside Nationalmuseum who, in response to contemporary needs (but also with an eye to the future) worked towards developing the museum. Film was seen as an answer to the question of how an art museum such as Nationalmuseum might be able to revitalise its operations and remain relevant to a new generation’s tastes and habits with respect to the consumption of art- and culture. In their work with film, they opened up the museum’s art division to working with modern abstract art in non-conventional forms, attempted to reach new sectors of the public and reinforced the contemporary relevance of the museum in a local cultural context. This dissertation thus does not only present new knowledge about the history of film at the art museum, of which it is an obvious part of today, but also new knowledge about Nationalmuseum. From a broader perspective, this dissertation also demonstrates how it is possible take the field of art museum research in a somewhat different and relatively unexplored direction, namely, in the direction of media history.
-
Apropos Film: On moving images in a modern art museum
2017. Jimmy Pettersson. Pontus Hultén and Moderna Museet: The Formative Years
Kapitel -
Apropå Film: Om rörlig bild i det moderna konstmuseet
2017. Jimmy Pettersson. Pontus Hultén och Moderna Museet
Kapitel
Visa alla publikationer av Jimmy Pettersson vid Stockholms universitet
Administrativ studierektor på Institutionen för mediestudier
Tillförordnad studierektor för kandidatprogrammet i journalistik