Stockholms universitet

Julia Stina SkoglundDoktorand

Om mig

Sedan september 2022 har jag jobbat som doktorand i teatervetenskap i det ERC-finansierade forksningsprojektet "Performing Citizenship".

Jag är jag anställd vid Institutionen för teatervetenskap vid Ludwig-Maximilians-Universität München och är verksam både i Stockholm och München. Under det akademiska året 2023-2024 var jag Erasmus+ utbytesdoktorand vid Institutionen för kultur och estetik. Sedan april 2024 forskar jag numera som co-tutelle doktorand både vid LMU och Stockholms universitet.

Parallellt med min akademiska verksamhet har jag jobbat i teater- och performancebranschen, t.ex. som performer för Carte Blanche/Aarhus European Capital of Culture (Lyshus), för Nilsson-Eicke på Schaubühne Berlin (MEAT), för Ersan Mondtag på Pinakothek der Moderne München (Konkordia), och senast som regiassistent på Unga Klara, Sveriges nationella scen för barn och unga.

Med en bakgrund inom den internationella scenkonsten, där jag arbetade parallellt med min akademiska karriär, är jag alltid nyfiken på att utforska nya sätt för kultursfären och akademin att samarbeta.

Utbildning

Master of Arts, Performance Studies 120 hp, Stockholms universitet, 2022, betyg för MA uppsats: A (utmärkt)

Bachelor of Arts, Applied Theatre Studies 180 hp, Justus Liebig University Giessen, Tyskland, 2018, Betyg: 1,0 (utmärkt)

Undervisning

Under höstterminen 2024 går jag kursen Universitetslärarutbildning 1 (UL1), som är en grundläggande högskolepedagogisk utbildning för universitetslärare och behörighetsgivande för läraranställning vid universitetet.

Forskning

Mitt avhandlingsprojekt handlar om amatörteaterhistoria och dess inflytande på medborgarskap och demokratiseringen mellan 1780 och 1850 i Sverige.

Projektet ingår i forksningsprojektet "Performing Citizenship: Social and Political Agency in Non-Professional Theatre Practice in Germany, France, Britain, Sweden and Switzerland (1780-1850)". Projektet är anknuten till Institutionen för teatervetenskap vid LMU med The University of Warwick som projektpartner och finansieras av European Research Council. 

Mina forksningsintressen är teater och performance i Norden (med särskilt fokus på Sverige), kritisk historigrafi, teater och demokrati, lika väl som frågor kring teater och inklusion samt etik.

Projektet är handlett av Prof. Dr. Meike Wagner (LMU) och docent Dr. Rikard Hoogland (SU).

 

Föredrag

Skoglund, Julia Stina (2024): "Democratizing Theatre in the Suburbs? Field Research at Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen", Paper in the frame of the Postgraduate Course "Cultural Studies of Production" at Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm, Sweden (09 September 2024)

Skoglund, Julia Stina (2024): "Amateur Theatre’s Silent Tragedy. Redefining Archives", Paper at the International Federation for Theatre Research (IFTR) Annual Conference General Panel, Conference Theme: "Our States of Emergency: Theatres and Performances of Tragedy", University of the Philippines Diliman, Manila, Philipines (18 July 2024)

Skoglund, Julia Stina (2024): "(Re-)Searching the Amateur: Critical Theatre Historiography and Non-Professional Theatre Makers in the Archive", Paper at the Symposium "Contested Sites of Memory", organized by the Network for Cultural Memory Studies, Stockholm University, Stockholm, Sweden (18 January 2024)

Skoglund, Julia Stina (2023): "A Performance of Democracy? Investigating Swedish Amateur Theatre between 1780 to 1850", Paper at the IFTR Annual Conference New Scholars Forum, Conference Theme: "The Stories We Tell — Myths, Myth Making and Performance", University of Ghana, Accra, Ghana (25 July 2023)

Skoglund, Julia Stina (2023): "A Glimpse into Amateur Theatre in Sweden: The Case of the Löfholmen Theatre Society", Paper at the Centre d'étude de la langue et des littératures françaises (CELLF) Doctoral Seminar, Sorbonne Université, Paris, France (11 March 2023)

Skoglund, Julia Stina (2021): "Dramaturgies of Deprecarization: On Creative Labour and Structural Precarity in the Independent Performing Arts Scene in Sweden", Paper at the IFTR Annual Conference New Scholars Forum (online), Conference Theme: "Theatre Ecologies: Environments, Sustainability and Politics", National University of Ireland, Galway, Ireland (14 July 2021)

Skoglund, Julia Stina (2021): "Dramaturgies of Deprecarization: On Institutional Transformation and Structural Precarity in the Nordic Independent Performing Arts Scene", European Association for the Studies of Theatre and Performance (EASTAP) Young Scholars Forum (online), Aarhus University, Denmark (21 June 2021)

Skoglund, Julia Stina (2019): "Heterotopia and Power: On Immersive Performance-Installations by SIGNA and T. B. Nilsson", Paper at the Association of Nordic Theatre Scholars (ANTS) Annual Conference (online), Conference Theme "SCAN [Scandinavian]-AESTHETICS", University of Bergen, Norway (26 November 2020)

Skoglund, Julia Stina (2019): "Curatorial Dramaturgy in the Performing Arts", Invited Speaker at the Third International Conference on Culture and Art Management, Shanghai Theatre Academy, Shanghai, China (November 2019)

Skoglund, Julia Stina (2019): "Moving in the Third Space: Orientalist Media Discourse and Hybridization in Chinese theme towns ‘One City and Nine Towns’ and Tianducheng", Paper at the IFTR Annual Conference New Scholars Forum, Conference Theme: "Theatre, Performance and Urbanism", Shanghai Theatre Academy, Shanghai, China (July 2019)

Skoglund, Julia Stina (2018): "More than just a Copycat: Researching Orientalism and Hybridization between China and the West in Western-Themed Towns in China", Winter School at the Department of Theatre Studies, University of Amsterdam, The Netherlands (December 2018)

 

Academic Publications

"On the Potential of Curatorial Dramaturgy in the Performing Arts: A Case Study of Carte Blanche’s contribution "Lyshus" to Aarhus 2017 – European Capital of Culture", in Shanghai: Journal of Arts Management, Vol. 1, No. 4, 2019, pp. 45-49.

 

Non-Academic Publications and Reviews

"Introduction", Stockholm: SOS! Theatre, Zine, Turteatern, 2021, pp. 3.

"Nourishing Theatre", Stockholm: SOS! Theatre, Zine, Turteatern, 2021, pp. 4-5.

"Gullig som fan: Cuteness Overload på cyberscenen", Review for Frilanskritiker.com and Hangö teaterträff's publication HTT-skrift, 15 juni 2020.

"Hyllning till mellanrummet när Hangö Teaterträff går online", Review for Frilanskritiker.com and Hangö teaterträff's publication HTT-skrift, 15 juni 2020.