Stockholms universitet

Kamilla KlefbeckBiträdande lektor

Om mig

Kamilla Klefbeck är filosofie doktor (FD) i pedagogik. Hennes forskningsintresse har sitt ursprung i det didaktiska mötet med barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF), samt IF i kombination med autism. Under 20 år, 1997–2017, arbetade hon inom grund- och gymnasiesärskola, samt med uppdrag som pedagog inom daglig verksamhet. 2018-2022 genomförde hon sin forskarutbildning genom den nationella forskarskolan SET (Special Education for Teacher Educators), finansierad av Vetenskapsrådet (Dnr. 2017-06039). Den 25 maj 2022 disputerade Kamilla med avhandlingen; Att få tillträde till lärprocesser. Professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan.   Avhandlingen gav implikationer på hur lärare inom anpassad grundskola (f.d. grundsär-och gymnasiesärskola) kan utveckla sin undervisning för elevers delaktighet och lärande. Sedan disputationen har Kamilla fortsatt sitt arbete med att utforska lärarnas professionella utveckling i anpassad grundskola med fokus på strategier för att möjliggöra elevers delaktighet och lärande. 

Undervisning

Kamilla Klefbeck undervisar på Speciallärar- och Specialpedagogprogrammen samt handleder masterstudenter inom specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon har tidigare undervisat i specialpedagogik på lärarutbildningar (från grundnivå till avancerad nivå) vid Högskolan Kristianstad.

Forskning

Sedan disputationen (2022-05-22) har Kamilla fortsatt att fördjupa sin forskning om lärares professionella utveckling i anpassad grundskola, med särskilt fokus på elevers delaktighet och lärande. Hon samarbetar nu med en kommunal skola för att implementera sina forskningsinsikter i praktiken genom att testa verktyg för kunskapsbedömning. Kamilla har även inlett ett samarbete med forskare i Japan för att fördjupa förståelsen av hur lesson study-metoden kan användas för att utveckla och synliggöra elevers kunnande i de anpassade skolformerna.

Publikationer

I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas

  • Implementing assessment protocols in compulsory school for students with intellectual disabilities: challenges and opportunities for teachers educating students with intellectual disabilities

    2024. Kamilla Klefbeck. International Journal for Lesson and Learning Studies 13 (5), 76-91

    Artikel

    Purpose: This study investigates the impact of integrating structured assessment protocols within the Japanese lesson study (JLS) framework in Swedish Compulsory School for Students with Intellectual Disabilities (CSSID). The purpose is to explore whether such integration can enhance teachers’ professional certainty in assessing and supporting students with intellectual disability (ID), aligning educational practices with inclusive legislative mandates.

    Design/methodology/approach: The study utilized structured assessment protocols during lesson study cycles, where teachers observed and discussed research lessons based on predefined learning objectives. Data were collected through questionnaires, assessment protocols and post-lesson discussions, then analyzed using narrative and descriptive statistical methods.

    Findings: The integration of structured assessment protocols in lesson studies enhanced teachers’ focus and clarity in assessing and supporting students with ID, improving their perceptions of student engagement, interest and understanding. However, challenges in adapting the protocols to varied teaching contexts and student needs limited the overall impact on professional certainty.

    Practical implications: This study examines the adaptability of integrating lesson study with assessment protocols in special education settings. It demonstrates that structured assessment protocols used within the lesson study process provide a common focus on academic achievements for students with ID.

    Originality/value: This study contributes to the field by demonstrating the potential of modifying traditional lesson study approaches to include structured assessment protocols, particularly in the context of special education. It highlights the need for ongoing professional development and sustainable assessment strategies that support the diverse learning needs of students with ID.

    Läs mer om Implementing assessment protocols in compulsory school for students with intellectual disabilities: challenges and opportunities for teachers educating students with intellectual disabilities

Visa alla publikationer av Kamilla Klefbeck vid Stockholms universitet