Kari TrostDocent
Om mig
Universitetslektor, Docent
Nyckelord
Personorienterade ansatser, mixed metoder, IPA, kvantativmetod, statistik, profiler, föräldra-barn relationer, skolan, utvecklingspsykologi/utvecklingsvetenskap, familjrätt, barnrätt, ungdomsperspektiv, mental hälsa, sociala interaktioner, ungdoms sociala kontexter
Undervisning
Har expertkunskap inom
- Teori och metod: Mixed metoder inklusive person-orienterad metodologi
- Utvecklingspsykologiska / pedagogisk psykologika teorier
- Föräldrar-barn-skolpersonal relationer
- Positiv ungdomsutveckling
- Identitet & youth consumerism
- Ungdomars hälsa, välmående och skolframgång
Jag har undervisningserfarenhet inom socialpsykologi, utvecklingspsykologi, positiv psykologi, arbetspsykologi, gerontologi, personlighetspsykologi, personorienterad metodik, kvantativ metod, mixed metoder, statistik, teorier om lärande, forskningsmetod, vetenskaplig skrivande, lärarutbildningskärnan kurser, utvecklingsvetenskap, pedagogisk psykologi, forskningsdesign och statistik. Jag föreläser även kring person-orienterade forskningsansatser ur ett holistiskt perspektiv. Jag är eller har varit ansvarig för flera kurser från grund till avanserad nivå med kollegor vid Stockholms universitet. Vidare är jag handledare och examinator för uppsatser inom olika områden på grund-, master- och doktorandnivå.
Forskning
Forskningsprojekt (Urval)
KUPOL (Kunskap om Ungas Psykiska hälsa Och Lärande). En studie om skolmiljöns betydelse för ungdomars hälsa
SPAN (Skolor Prevention arbete mot Alkohol och Narkotika)
Handledning av doktorander
Positiv ungdomsutveckling, Shahram Mansoory