Stockholms universitet

Lena SotevikPostdoktor

Om mig

I min forskning intresserar jag mig för hur normer om kön och sexualitet får betydelse i barn och ungas liv. Ungas egna perspektiv står ofta i fokus, men jag studerar även hur barndom konstrueras diskursivt i relation till kön, sexualitet och ålder i sociala medier, policydokument och hos vuxna som arbetar med barn och unga.

 

Jag arbetar för närvarande i projektet Hbtqi+-ungdomars välbefinnande i Europa: föreställningar om framtiden i en turbulent samtid. Många unga hbtqi+-personer i Europa växer upp i en tid präglad av politisk backlash i form av populistiska anti-hbtq och anti­-genuspolitiska rörelser, klimatkris och ekonomisk instabilitet. Detta forskningsprojekt, som genomförs i Sverige, Estland, Polen, Schweiz och Storbritannien, undersöker hur hbtqi+-ungdomar hanterar dessa olika former av kriser, bygger upp nätverk för resiliens och motstånd samt föreställer sig framtiden. LGBTI_FUTURES: LGBTI+ youth well-being across Europe: Imagined futures in turbulent times – CHANSE

 

Tidigare projekt:

Under 2022-23 arbetade jag med projektet Ett eget queert rum: hbtq-ungdomars självorganiserade aktiviteter och mötesplatser. I projektet har jag intervjuat ungdomar som på olika sätt är (med)arrangörer av platser för och av unga hbtq+-personer.  Projektet finansieras av Forte (Diarienummer 2021-01981)

Sotevik, L. (2024) 'People need support and society needs change': vulnerability and collective agency in queer youth organization. Journal of Youth Studies.  https://doi.org/10.1080/13676261.2024.2419926

Sotevik, L. & Stretmo, L. (2024). Feeling Out of Place and Creating Their Own Space: Young Queers of Colour in Sweden. YOUNG 33(1). https://doi.org/10.1177/11033088241271430

Sotevik, L. (2025). Gemenskap, utsatthet och möjlig förändring: Skolan som en mångtydig plats för hbtq+-ungdomar. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 11(1).  https://doi.org/10.23865/ntpk.v11.6814

 

Under 2024-25 arbetar jag med forskningsprojektet Äta på YouTube –tonårstjejers förståelse av mat, ätande och psykisk hälsa i sociala medier. Ett återkommande tema på sociala medier är inlägg är kopplade till mat, ätande, kroppsideal och hälsa. Influencers visar sina mattallrikar, middagsbord, restaurangbesök, matlagning och skapar Mukbangvideos (ätshower), What I eat in a day-videos, testar och gör reklam för olika produkter, några influencers pratar också om problem relaterade till mat och ätande. I det här projektet undersöks hur tonårstjejer själva tolkar och förhåller sig till innehåll om mat och ätande i sociala medier. Projektet finansieras av Catharina Högboms och Michael Cocozzas stiftelse för forsknings- och kulturändamål i Linköpings kommun

profilePageLayout