Om mig
Postdoktor, Universitetslektor
Avdelningen för barn- och ungdomsvetenskap
Studierektor för grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
Nyckelord
Diskursanalys, governmentality, ideologiska dilemman, medborgarskapande, utbildningspolitik, lärande, fritidshem, förskola
Beskrivning
Linnéa Holmberg har en lärarexamen från Örebro universitet (2009) samt en mastersexamen i barn- och ungdomsvetenskap från Stockholms universitet (2013).
Disputerade i barn- och ungdomsvetenskap 2018 och är verksam inom forskningsinriktningen social interaktion och diskursiv teori.
Undervisning
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 180 hp
Forskning
Postdok-projekt
Samtid och framtid för frivilliga men pliktfyllda utbildningsinstitutioner
– förskolans och fritidshemmets roll i utbildningssystem och samhälle
Stipendium från Anna Ahlströms och Ellen Terserus stiftelse under perioden 1 januari 2019 – 31 december 2020
Inspektor: Professor Mats Börjesson
Publikationer
Holmberg, L. (in press). To teach undercover: A liberal art of rule. International Journal for Research on Extended Education.
Holmberg, L. & Kane, E. (2020). Den tacksamma leken: Legitimering av fritidshemsverksamhet genom utbildningspolitik och forskning. Pedagogisk Forskning i Sverige, ahead of print.
Holmberg, L. (2020). `Bursting with activities´: Impression management as edu-business in school-age educare. International Journal for Research on Extended Education, 2(19), 178–190.
Holmberg, L. (2020). Perspektiv i fritidshem. Natur & Kultur.
Ljusberg, A-L. & Holmberg, L. (2019). Lärare, barn och lärande i kurslitteratur: Ideologiska dilemman i talet om fritidshem. Educare, 3, 17-33.
Holmberg, L. (2018). Flygande barn, magiska ögonblick och likvärdig utbildning: Impression management på förskolors hemsidor. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. 27(2), 103-125.
Holmberg, L. (2018). Konsten att producera lärande demokrater (Doktorsavhandling). Stockholm: Stockholms universitet.
Holmberg, L. (2018). The future of childhood studies? Reconstructing childhood with ideological dilemmas and metaphorical expressions. Childhood, 25(2), 158-172.
Holmberg, L. (2017). Lärande genom demokratiska önskemål – pastoral omsorg i fritidshem. Pedagogisk Forskning i Sverige 22(1-2), 28-50.
Holmberg, L. (2017). Confessing the will to improve – Systematic Quality Management in Leisure-time Centers. Education Inquiry 8(1), 33-49.
Holmberg, L. & Börjesson, M. (2015). Ideological Dilemmas in Leisure-time Centres – The Swedish Schools Inspectorate and the Concept of Meaningfulness. Nordic Studies in Education (3-4), 313-331.