Maria Margareta ÖsterholmUniversitetslektor
Om mig
Mina forskningsintressen handlar framför allt om femininiteter, temporalitet, queerteori, samtidslitteratur, tecknade serier och kreativt akademiskt skrivande.
I min avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar. Skeva flickor i svenskspråkig prosa från 1980 till 2005 (2012) tog jag mig an de samtidslitterära flickornas genusproblematiserande möjligheter genom att använda begreppet skev – en variation och översättning av queer. För att förstå dessa flickor använde jag även begreppet gurlesk, som blandar feminism, femininitet, gullighet och grotesker. Gurleskbegreppet fortsatte jag att undersöka i postdok-projektet Gurleska begär: Sexualitet och femininitet i svenskspråkig litteratur och tecknade serier (2016-2018) och det är något jag fortfarande ägnar mig åt.
De senaste åren har jag bland annat ägnat mig åt forskningsprojektet Feministiska tecknande serier som medium för politisk aktivism och kritik (2019-2022), där jag bland annat återvänt till och fortsatt att utveckla skevbegreppet. Tillsammans med Hilda Jakobsson var jag gästredaktör för ett nummer av lambda nordica med tema skev.
Kreativt akademiskt skrivande är ett något som genomsyrar min forskning och som jag även hållit doktorandkurser i. Min forskning inspireras av konstnärliga forskningsmetoder och jag använder litterärt skrivande som verktyg för att utveckla teoretiska begrepp, särskilt gurlesk.
Jag skriver också skönlitterärt och min senaste bok är Allrakäraste otyg. Därtill är jag engagerad i det kollektiva förlaget Dockhaveri och i förlaget Rosenlarv.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Världens äckligaste prinsesskalas
2013. Maria Margareta Österholm. Flicktion.
Kapitel -
Skrubben. Skrivandets skeva utrymmen
2012. Maria Margareta Österholm. Queera läsningar
Kapitel -
Rainbow coloured dots and rebellious old ladies
2018. Maria Margareta Österholm. The European Journal of Women's Studies 25 (3), 371-383
ArtikelThe term gurlesque refers to an aesthetics that mixes feminism, femininity, the grotesque and the cute. This article explores how contemporary Swedish feminist comic books do gurlesque theory with the aim of contributing to the theoretical conversation about feminine aesthetics and gurlesque. The study focuses on two contemporary Swedish comic books, Jag ar din flickvan nu (I Am Your Girlfriend Now) (2006) by Nina Hemmingsson and Allt kommer bli bra (Everything Will Be Fine) (2013) by Lisa Ewald. The article views gurlesque as a queer aesthetics, as a form of wilful misinterpretation and taunting of perceptions of femininity. The word gurlesque draws from the word girl', and questions the connection between girlhood and young age from a queer perspective. Although the gurlesque is rooted in images of girlhood, it has the potential to grasp femininities of all ages.
Visa alla publikationer av Maria Margareta Österholm vid Stockholms universitet