Vera LeierUniversitetslektor
Om mig
Jag är lärare i tyska och forskare inom området computer assisted language learning (CALL). Jag är särskilt intresserad av att låta eleverna använda datorprogram som är en del av deras dagliga liv och som ger dem en autentisk inlärningsupplevelse. Min forskning handlar bland annat om att integrera podcasts i språkundervisningen för att förbättra lyssnarkompetensen och sociala medier som Facebook för informellt skrivande och Instagram för att utveckla visuell literacy.
Sociala medier i en miljö där man lär sig ett andraspråk var ämnet för min doktorsavhandling, som har titeln ”The effect of Facebook-Social Media on the learning and teaching of German at tertiary level in New Zealand”.
Jag har undervisat i tyska och språklärarutbildning i Nya Zeeland och Sverige, och sedan 2023 har jag undervisat i tyska vid Stockholms universitet. Innan jag började arbeta på universitetet undervisade jag i tyska på gymnasieskolor i Storbritannien och Nya Zeeland.
Forskningsområde:
Social presence in online classrooms
Task-based language teaching (TBLT)
Informal language teaching and learning
Några publikationer:
Korkealehto, K. & Leier, V. (2024). Boosting Interaction Skills: How Social Presence Transforms Synchronous Online Language Learning for Adults. EuroCALL conference, Trnava University, Slovakia, 26 Aug-29 Aug 2016.
Leier, V. & Gruber, A. (2021). Team New Zealand-Sweden-Germany: A joint venture exploring language learning in digital spaces. JALT CALL Journal, 18 (3).
Korkealehto, K. & Leier, V. (2021). Facebook for engagement: Telecollaboration between Finland and New Zealand in German language learning. International Journal of Computer Assisted Language Learning, 11(1).