Fortbildning för rektorer

Är du rektor eller har motsvarande ledningsfunktion i skola eller förskola och har gått Rektorsprogrammet? Kanske vill du fördjupa din förmåga att leda och organisera? Varje hösttermin ger vi, på uppdrag av Skolverket, fortbildningar för rektorer med olika inriktningar; pedagogiskt ledarskap, hållbar utveckling, värdebaserat ledarskap, och att leda för olika skolformer. Studierna omfattar 7,5 högskolepoäng och bygger på relevanta delar av rektorsutbildningen med fokus på styrnings- och ledarskapsfrågor. Våra fortbildningskurser sker i regel i form av internat på kursgårdar, eget arbete på hemmaplan och inläsning av litteratur. Utbildningens omfattning motsvarar ungefär 15 procent av en heltid under ett år. Läs mer om våra olika fortbildningskurser nedan.

Mostphotos
 

Fortbildningen fokuserar på rektorers pedagogiska ledarskap. Till skillnad från kurser som isolerar delar som elevhälsoarbete, tar vi ett helhetsperspektiv. Vi kallar det: ett pedagogiskt ledarskap för utveckling av skolans samlade uppdrag, olika professioner och alla elever.

Kursen hjälper rektorer att utveckla de kunskaper och förmågor som krävs för att leda och samordna skolans arbete. Fokus ligger på att stärka inkludering, utveckla skolornas elevhälsokompetens och använda resurser effektivt. Rektorns egen kunskap och ledaridentitet är viktiga i detta arbete.

Fortbildningen baseras på aktuell forskning och utvecklar också de vetenskapliga färdigheter som skolledare behöver för att leda skolutveckling effektivt.

Kursen vänder sig till dig som arbetar som skolledare i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning. 

Anmälningsperioden till höstterminen 2025 är förlängd till 30 april!
Till kurssidan:

Pedagogiskt ledarskap för rektorer – Uppdragsutbildning (UC478U)

Anmälan till vissa kurser inom Fortbildning för rektorer med start hösten 2025 är förlängd till 30 april!
Besked om plats till höstterminstart skickas ut under vecka 23. Observera att det är huvudmannen som gör anmälan:

För mer information och anmälan - Skolverket

 

Utbildningsperspektivet Lärande för hållbar utveckling har som utgångspunkt att bidra till hela skolans utveckling och vara en del av det systematiskt kvalitetsarbetet.

Fortbildningen består av tre webbaserade träffar och två tvådagarsinternat som syftar till att utveckla förmågan att leda ett övergripande organisatoriskt förändringsarbete för att implementera lärande för hållbar utveckling i hela skolans organisering. Med utgångspunkt i skolans styrande dokument knyts skolans förändringsarbetet till Agenda 2030 och de 17 globala målen för ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling. Särskilt fokus läggs på att urskilja organisatoriska respektive didaktiska möjligheter och utmaningar för integrering av de globala målen.

Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kunskaper om och förståelse för vad som utgör en skolas arbete med lärande för hållbar utveckling på skolledarnivå och därigenom utveckla kompetens som ledare för att främja och leda förändring i utbildning. Kursen innehåller moment där deltagarnas direkt får operationalisera sina kunskaper i den egna organisationen.

Anmälningsperioden till höstterminen 2025 är förlängd till 30 april! Hösten 2025 ger vi kursen tillsammans med Karlstads universitet. För mer information och kursinnehåll, se Karlstads universitet:

Leda lärande för hållbar utveckling 7.5 hp (kursinformation Karlstads universitet)

 

Kursen om det pedagogiska ledarskapet för skolans och förskolans normer och värden stärker rektorers förmågor att leda förändring, bygga förändringskapacitet och att göra kritiska analyser av verksamheten mot bakgrund av normer och värden.

Under kursen arbetar vi med att synliggöra och analysera skolkultur som en grund för ett utvecklingsarbete. Ett processinriktat arbetssätt ger stöd åt att träna ett ledarskap som främjar medarbetares och sina egna förmågor att undersöka, pröva och handla på nya sätt.

Kursen ges ej hösten 2025.

Pedagogiskt ledarskap – att leda skolans normer och värden – uppdragsutbildning (UC480U)

 

Kursen syftar till att stärka kursdeltagarnas förmåga att leda, analysera och utveckla verksamheten i förskolan. Vidare behandlas rektors strategiska arbete med verksamhetsutveckling och hur detta förhåller sig till ledarskap inom förskolans fält och tradition. Kursen utgår ifrån de mål och riktlinjer som styr förskolan i relation till det ansvar som tilldelas rektor i förskolan, utifrån att pedagogisk verksamhet i förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på verksamhetsutveckling, kommunikation och samverkan.

Fortbildningen tar sin utgångspunkt i aktuell forskning och främjar också vetenskapliga förmågor väsentliga för rektorers pedagogiska ledarskap. Fortbildningen utformas så att det kunnande och de erfarenheter rektorerna utvecklar i sin yrkesutövning tas tillvara i mötet med kursens vetenskapliga innehåll.

Kursen ges ej hösten 2025.

Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan – Uppdragsutbildning (UC477U)

 
På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}