Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan – uppdragsutbildning
Arbetar du som rektor/biträdande rektor i förskolan och vill utveckla ditt pedagogiska ledarskap med fokus på verksamhetsutveckling? Då riktar sig denna fortbildning till dig!
Kursen syftar till att stärka kursdeltagarnas förmåga att leda, analysera och
utveckla verksamheten i förskolan. Vidare behandlas rektors strategiska arbete med verksamhetsutveckling och hur detta förhåller sig till ledarskap inom förskolans fält och tradition. Kursen utgår ifrån de mål och riktlinjer som styr förskolan i relation till det ansvar som tilldelas rektor i förskolan, utifrån att pedagogisk verksamhet i förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Fokus ligger på verksamhetsutveckling, kommunikation och samverkan.
Kursdeltagarna träffades för ett sista, avslutande två-dagars internat.
Med inriktning på att främja pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling har förskoleledare från framförallt Stockholm med omnejd men även andra delar av landet deltagit i kursen "Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan".
Kursen, som ges av Rektorsutbildning och Institutionen för pedagogik och didaktik, är en del av Fortbildning för rektorer, på uppdrag av Skolverket. Med fokus på pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling syftar kursen till att stärka rektorers förmåga att leda, analysera och utveckla förskoleverksamheten. Genom fyra två-dagarsinternat under två terminer, får deltagarna möjlighet att fördjupa sig i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Maria Rosén, universitetslektor och kursansvarig, betonar vikten av att förankra verksamheten i forskning. "Vi vill bidra till att deltagarna skapar en kultur av kontinuerlig reflektion och utveckling baserad på aktuell och relevant forskning, och som en del i att åstadkomma det jobbar vi aktivt genom hela kursen med att hitta, läsa, värdera och använda forskning.” Maria lyfter att hon märkt hur det också stärker rektorerna i att värdera forskningsgrunden i de utvecklingsinsatser och program som riktar sig mot förskolan.
Majoriteten av kursdeltagarna är från Stockholmsområdet, men det finns också deltagare från andra delar av landet. Två av deltagrarna är Ingrid Gunnarsdotter från Kil och Jennie Andersson Smiljanic från Stockholm. För Ingrid var kursen en möjlighet att uppdatera sina kunskaper och möta kollegor från olika platser. "Det var ett tag sedan jag gick min rektorsutbildning. Vi behöver arbeta mer utifrån vetenskaplig grund och utveckla det i vår kommun. Jag ville också få kontakt med kollegor från andra platser, som till exempel Stockholm." Jennie, å andra sidan, sökte inspiration och utveckling för att inte stagnera i sitt ledarskap. "Jag har arbetat länge inom min enhet och kände att jag hade blivit hemmablind. Jag behövde inspiration och nya perspektiv för att fortsätta utvecklas", säger Jennie.
Genom grupparbeten och besök i varandras verksamheter har deltagarna inte bara lärt sig av kurslitteraturen utan också av varandra. Ingrid berättar om vikten av dessa besök: "Det har varit mycket värdefullt och givande att få besök av triogruppen, för då har man ytterligare fått syn på sitt ledarskap."
Jennie har redan börjat implementera förändringar baserade på kursinnehållet. "Jag har redan gjort förändringar, och jag planerar att fortsätta arbeta med vissa delar av kursmaterialet, bland annat resiliens", säger hon.
Att kombinera kursen med heltidsarbete har inte varit något problem. Ingrid berättar att det har gått bra tack vare lagom mängd litteratur och uppgifter som vävdes in i hennes dagliga arbete. Jennie poängterar vikten av att kursen har gett henne tid att stanna upp och reflektera, något som kanske inte hade varit möjligt annars.
Ingrid och Jennie rekommenderar starkt kursen till andra rektorer. "Det är toppen att utöka sitt nätverk och få nya perspektiv", säger Ingrid. Jennie är entusiastisk och säger att utbildningen har gett mersmak, och hon har därför sökt ytterligare en FFR-kurs till hösten. Båda poängterar också hur värdefullt det varit att få gå en utbildning tillsammans med kollegor som verkar inom samma skolform.
-
Kursupplägg
Undervisning
Kursen pågår under ett år med minst 8 utbildningsdagar, heldagar, av vilka flertalet är förlagda till internat på kursgård. Närvaro krävs på samtliga utbildningsdagar. Vid frånvaro på mindre än 50 procent av utbildningsdagarna sker komplettering genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. Vid frånvaro på mer än 50 procent av utbildningsdagarna måste deltagaren ta igen dessa nästa gång kursen ges. Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältstudier och hemuppgifter.
Se studiehandledning för mer detaljerad information. Studiehandledningen laddas upp på lärplattformen för deltagare som erbjuds plats på utbildningen senast en månad innan kursstart.
Anmälan
Kursen ges med start varje hösttermin och löper över två terminer (HT-VT). Det är huvudmannen som anmäler skolledaren till utbildningen. Anmälan görs via ett elektroniskt formulär på Skolverkets webbplats och man loggar in med BankID. I anmälan ska rektorns personnummer samt uppgift om hur länge rektorn haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades anges.
Kursen är inställd HT24.
Huvudmannens betalningsansvar
Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Skolverket står för lärosätenas kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur samt kostnaderna för internat- och seminariedagar och resor till och från dessa. Huvudmannen åtar sig att stå för dessa kostnader vid anmälan till utbildningen när Skolverkets elektroniska anmälningsformulär fylls i.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Information kommer inom kort
-
Kontakt
Kursansvarig
Maria RosénUniversitetslektor/bitr. utbildningschef Rektorsprogrammet
- Besöksadress
- 1707
- Frescativägen 54
Rektorsutbildning
Vid frågor kontakta:
Rektorsutbildningarnas kansli
E-post rektorsprogrammet: rektorsprogrammet@edu.su.se
E-post rekryteringsutbildning: rekryteringsutbildning@edu.su.se
E-post fortbildning för rektorer: fortbildningforrektorer@edu.su.seRektorsutbildning vid Stockholms universitet:
https://www.su.se/rektorsutbildning/
Eva AmundsdotterUniversitetslektor/Utbildningschef Rektorsprogrammet
- Besöksadress
- 1707
- Frescativägen 54
Utbildningschef för Rektorsutbildning.
Maria RosénUniversitetslektor/bitr. utbildningschef Rektorsprogrammet
- Besöksadress
- 1707
- Frescativägen 54
Alexandra LindholmSamordnare
- Besöksadress
- 2626
- Frescativägen 54
Teamledare på Rektorsutbildning, Stockholms universitet.
Maja Linnéa HansénUtbildningsadministratör
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Utbildningsadministratör för Rektorsprogrammet och Rekryteringsutbildning för blivande rektorer.
Emilia IshakUtbildningsadministratör
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Utbildningsadministratör för kurser inom Fortbildning för rektorer.
Anna Nyström LiljaStudie- och yrkesvägledare
- Besöksadress
- 1408
- Frescativägen 54
Studievägledare för:
Studievägledare för Kandidatprogrammet i pedagogik och folkhälsovetenskap (POF)