Vi välkomnar Martin Hällsten

För några veckor sedan började Martin Hällsten som professor vid Institutet för social forskning. Innan dess arbetade han som professor vid Sociologiska institutionen. Martin kommer att arbeta med Levnadsundersökningen (LNU).

Martin Hällsten
Foto: Elin Sahlin/Stockholms universitet

Vi är glada att hälsa Martin Hällsten välkommen till REWHARD och passade på att ställa några frågor.

Berätta om din forskning!

Min forskning har handlat om social mobilitet, med lite olika perspektiv. På senare år har det framförallt varit med fokus på mobilitet över många generationer och tillbaka historiskt. Men jag forskar också brett, bara det har med ojämlikhet att göra. Ett projekt jag är mitt uppe i just nu handlar om kamrateffekter i skolan och ojämlikheten i utbildningsresultat mellan städer och landsbygd.

Vad kände du till om LNU innan du började?

Jag har jobbat med LNU mellan 2004 och 2010, framförallt med kodning och datahantering. Jag var också med och utvecklade personlighetsenkäten som inkluderades första gången 2010. Men jag har inte arbetat med LNU efter det, så jag har mycket att sätta mig in i.

Vad ser du mest fram emot med nya jobbet?

Det är mycket jag ser fram emot med nya jobbet. Från en LNU-vinkel är det att lockande att få tillgång till alla de subjektiva och mer kvalitativa data som inte finns i de populationsregister jag framförallt använt i min forskning. Register är en otrolig tillgång, men de täcker inte allt.

Läs om Martin Hällstens forskning på profilsidan

Levnadsnivåundersökningen (LNU)

LNU finns vid Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms universitet.

Projektledare för LNU är Carina Mood, professor i sociologi och Michael Tåhlin, professor i sociologi.

Läs mer om LNU på SOFI:s hemsida

Information om utlämning av data från LNU